söndag 20 april 2014

Vår påskhelg

De senaste åren har vi firat påsk uppe i Umeå, men i år har jag haft konfirmander hela veckan så vi kunde inte komma iväg.
Istället tog vi det lite väl lugnt på påskaftons morgon så vi blev som vanligt något sena iväg för att fira min syster Tina som fyllde år den 2 april, men då hon bor i Örebro har vi inte kunnat fira henne tidigare. Så vi slog ihop hennes kalas och lite påskäggsjakt helt enkelt.
Här myser trollen med sin kusin, vi fick en lite smågrinig Janiina som ville vara den enda som höll i Rasmus men då hon fortfarande hostar så fick hon inte det.
 Tina hade förberett påskäggsjakt med ledtrådar till barnen och till oss vuxna också, barnen fick något lättare så klart men de älskade det!
Här mumsar Rasmus i sig innehållet i sitt ägg.
 Till efterrätt fick vi denna fina och goda födelsedagspåsktårta, och så sjöng vi för Tina också.
Vi tog en promenad/cykeltur ute för att försöka få Janiina att sova, det gick inte.
Blev lite lek på gården istället.
Men snart nog var det dags att pussa och krama min stora tjej adjö då hon skulle följa med min syster Nadja till Nyköping för några dagar. Första gången hon varit hemifrån utan oss så många dagar som vi nu planerat för.
Resten av kvällen mös vi hemma med de troll som var kvar, rotfrukter i ugn och grillad finskt korv blev det till middag.
Filmmys blev det också och sen var det dags att natta Janiina och William. Självklart somnade jag bredvid Janiina så maken fick väcka mig då det var dags att bege sig till påsknattsmässan.
Trött var jag men iväg kom jag och även denna påsknattsmässa (den första jag varit på här hemma på flera år) blev minnesvärd då larmet gick mitt i mässan.

Påskdagen blev en varm och solig dag hemma. Vi gjorde inget särskilt mer än att M-P bytte däck på båda bilarna och jag fixade lite i trädgåden. För övrigt tillbringade vi rätt mycket tid utomhus.
Janiina och jag gick upp till gungorna och sandlådan en stund, William lekte med Alexander (grannpojken) med bland annat de radiostyrdabilarna.
Detta fick jag till under dagen, lite i taget. Har ju en del av jordgubbslandet kvar att flytta som ni ser, få se när jag får till det för allt ska bort då lekstugan ska hamna nästan på där efter att maken fixat till marken.

Då Alex familj åkte iväg för att äta så ville William hjälpa M-P med däckbytet.
Han var jätteduktig och så stolt över att få hjälpa till. Som M-P uttryckte det: Det tar ju betydligt längre tid att få "hjälp" men han har ju roligt i alla fall.
William gjorde faktiskt ett väldigt bra arbete med tanke på hur ung han är, hihiii.
Till middag blev det kyckling i lime- och honungssås, mumsigt gott!
Sen lite soffmys igen och så klart facetime (videosamtal) med Sanna innan sängen kallade.
En väldigt fin och mysig helg hade vi.
// Sargit

Inga kommentarer: