fredag 18 april 2014

Aquaria - Vattenmuseum

Då jag var ledig idag så hade jag planerat en liten utflykt med trollen, tur nog så kunde min syster Tina följa med också så fick vi umgås med henne lite också. Blir ju inte så ofta nu då hon bor i Örebro.
Vi tog bilen ända fram till Djurgården och parkerade precis bredvid vattenmuseet Aquaria, ingen av oss hade varit där förut så vi visste ingenting om hur det var där förutom det jag sett på deras hemsida.
Enda tråkiga var att det inte fanns förvaringsskåp för kläder, de få som fanns (8-10st) var redan upptagna fast vi kom dit strax efter öppnandet.
Barnens jackor och mössor lämnade vi i vagnen men väskan och min vinterjacka fick följa med.
Kan säga att vinterjacka i regnskogen är liiiite varmt i överlag, även för mig, hihii.
Vi råkade komma precis då det var en regnperiod och mörkt så vi inte såg ett steg framför oss. Massa folk i vägen också och tre barn som klamrade sig fast vid mig av rädsla var inte den bästa början, men innan vi skulle gå hem ville de in där igen efter att tidigare ha sett dagen i regnskogen. Så det gjorde vi en gång.
Vi var även på gyllene äggjakt under vistelsen, vi lyckades hitta alla äggen till barnens glädje.
Tack vare att Tina hade en fungerande kamera i sin nya telefon så fick jag några bilder från dagen i alla fall.
Här ser vi Nemo som gömmer sig (ja, jag vet att det är en clownfisk men barnen säger Nemo fisken).
 William fascinerades mest av hajarna, det blev hans nya favorit djur tror jag.
Janiina var väldigt klängig och grinig från och till, testade att bära i sjalen men hon vägrade och så orkade inte hon gå. Men större delen av vistelsen var hon nyfiken och tittade sig glatt omkring, så länge hon fick vara nära mig.
Sanna och William njöt i fulla muggar av vistelsen och av moster Tinas sällskap.
Här är de på väg upp från kloakerna man kunde besöka, det gjorde de två gånger.
 Inte lätt att fånga alla på bild men här har vi mina go troll och min systeryster.
 Efter lunchen, vilket inte var så farligt dyrt som jag förväntat mig, så hittade vi fram till sjöhästarna.
Då vi tittat på allt ännu en gång och tillbringat en hel del tid i presentshoppen (Sanna hade lite svårt att välja vad hon ville ha), så tog vi en frukt paus i bilen. Men vi hade hunnit med en glasspaus också och då bananerna var lite för mogna för allas smak (ej bruna än men vi är rätt kräsna vi) så ratades dem helt.
Janiina somnade innan vi ens hade hunnit packa in allt i bilen igen, hon var helt slut stackarn.
På hemvägen tog vi en liten omväg och hälsade på M-P vid hans sista butik.
Stortrollen blev väldigt lyckliga av att få se pappas lastbil och framförallt att få ka upp och ner ett ar gånger i bakavlyftet.

Då vi kom till Märsta så stannade vi till på Eurostop så barnen fick leka lite på lekplatsen där, men då det var lite tjafs mellan trollen och då det var en del andra barn där så blev det inte så långvarigt.
När M-P kom dit så blev det lite snabb handel, bla nya stövlar till stortrollen, innan vi åkte hem.
Väl hemma så ville William vara inne men vi tjejer passade på att göra lite påsk i alla fall.
Det har inte hunnits med något påskpyntande i år helt enkelt så detta fick bli årets påskpynt/påsk pyssel.
 Sanna och Janiina var väldigt nöjda i alla fall.
En härlig dag fick vi helt enkelt och det avslutades med hemmagjord pizza.
Medan resten av familjen bänkade sig i soffan med bananchips (Sanna och Williams val) så gjorde jag mig iordning och begav mig ut på en kväll med nattvandring. Blev mycket promenerande som vanligt men relativt lugnt var det ändå. Väl hemma närmare 01.00 så var jag rätt trött så det blev sängen nästan på en gång för min del.
// Sargit

Inga kommentarer: