fredag 28 maj 2010

Fredagsmys på udda sätt

Nyss hemkommen från nattvandringen (klockan är 02.20 natten till lördag).
Måste varva ner lite innan läggdags.
Så synd att inte fler vuxna ställer upp för ungdomar och samhället.
Ikväll var det mycket rörelse och lite oroligheter och bråk men då vi var två vandrare som täckte upp hela Märsta, Valsta, Steninge området och två tappra föräldrar från st olof skola (stort eloge till er) som var i Sigtuna så räckte vi helt enkelt inte till.
Men ikväll var en sådan kväll som jag kände hur viktigt det är med nattvandring och hur uppskattat det är även bland ungdomarna.
Många steg blev det idag kan jag lova. Nog om det.
Lite om dagen berättat med hjälp av bilder.
Sanna och William roar sig numera mycket med att klättra upp och ner på saker och ting.
På förmiddagen hittade M-P dem i sagoläsningsfåtöljen mellan deras sängar.
Hallen är en populär lekplats för barnen.
Speciellt då deras vagn.
"Tittut" säger Sanna, som hittat en glipa att sticka ut huvudet från.
Här är resten av kroppen samt William som roat tittar på vad Sanna kommit på.
Men strax därefter så ledsnade Sanna då hon blev hängandes där utan att komma upp eller ner, så pappa fick hjälpa henne.
Då jag kom hem från jobbet vid lunchtid idag så höll M-P precis på att söva barnen.
William hade redan somnat i vagnen men Sanna vägrade, som vanligt numera.
Till slut tog M-P henne till våran säng och så tänkte jag att jag lägger mig ner bredvid dem en liten stund...
Två timmar senare vaknar vi av oljud utifrån då en studentkortege (eller hur det nu stavas) åkte förbi.
Tanken var att jag skulle ta William, som ju är frisk, med mig för att handla sandaler och solhattar till barnen medan M-P skulle få det lite lugnare hemma med bara en sjukling att ta hand om.
Men plötsligt fick vi ett erbjudande vi inte kunde motstå, barnvakter till Sanna!
Så jag, M-P och William gav oss iväg till Upplands Väsby centrum och lämnade Sanna i god vård hemma med morfar och Helena.
Det kändes konstigt att bara ha ett barn med sig men William verkade stortrivas.
Däremot tror jag att vi nog får skaffa oss en singelsulky för liknande tillfällen då det blir rätt tungt att bära barnen numera, även fast William gärna gick själv mycket men inte alltid åt det håll vi ville.
Vi hann inte hem till middagen så då passade vi på att äta innan hemfärd, kycklingspett med ris.
William fick testa att dricka med sugrör för första gången då vi inte hade med oss annat än blöjor och våtservetter för den planerade "korta" shoppingturen...
Det tog ett tag men till slut, med lite hjälp, förstod han hur man skulle göra.
För information, så nej det är inte cola han dricker utan vatten.
William var nöjd och glad mest hela tiden, förutom då han inte fick gå dit han ville.
Väl hemma igen så fick Sanna prova sina nya sandaler vilka passade perfekt, William hade haft sina på sig sen vi köpte dem så de var redan invigda.
Blev lite andra sommarkläder också till barnen i storlek 86, då vi upptäckte att de inte har så mycket av dem.
Ganska snart var det dags för pyjamas.
Barnen envisades för en gångs skull att vara i pappas famn båda två samtidigt.
De somnade rätt så snabbt ikväll och har sovit rätt så bra fram till nu berättade M-P (som inte gått och lagt sig som jag trott, utan satt och spelade settlers på ps3:an då jag kom hem).
Hoppas de fortsätter sova gott till sent imorn, iaf närmare frukost dags, då jag lovat min man att ta hand om barnen på morgonen så att han får sova ut lite efter den tuffa veckan.
Nu kallar sängen på mig och mina trötta fötter.
// Sargit

2 kommentarer:

mummu sa...

hei,kuinka on ne vaunut jotka ostin teille.eikö siinä ole ratasosaa.ottakaa ne käyttöön niin on istumarattaat yhdelle.

Familjen Sundström sa...

ei ole tilaa, muuten otettais se käyttöön. kun ei niitä niin usein tarvi kuiteskaan niin ei jaksa mennä varastoon hakeen... sulkyn saa pieneksi vaikka lasten sängyn alle :-)