lördag 1 maj 2010

Dop, korv och bubbelbad

På förmiddagen tog vi det rätt lugnt hela familjen. gick runt i pyjamas och morgonrock till efter lunch.
Skönt med en sådan start på dagen.
Men sen gick tiden fort och plötsligt var vi sent ute, som vanligt, och höll på att bli rejält försenade till Caspers dop.
Men efter lite stressande så kom vi in lagom tills det skulle börja.
De var nog några minuter sena också för annars skulle vi fått smyga oss in så gott det skulle gått med familjen.
Både Sanna och William var jättetrötta då de inte sovit något innan, hade hoppats på att de skulle somnat i bilen men icke.
Men de satt snällt i våra famnar och "läste" i psalmböckerna.
Här har ni lilla Casper nydöpt i prästen Annas famn.
Min vän Anneth agerade fotograf med våran kamera då vi hade händerna fulla.
Då passade hon även på att föreviga familjen Sundström i kyrkan.
Vi tog en omväg till dopfikat för att få barnen att somna i bilen och denna gång lyckades det.
Så de fick sova i vagnen en stund då vi kom fram till festlokalen.
Sen blev det mellanmål och såklart fick de smaka lite godsaker också.
En liten bullbit slank lätt ner och idag introducerade pappa dem till mariekex också.
William gillade det jättemycket.
Sanna vräkte i sig vindruvor som verkar vara hennes favoritfrukt numera.
Hon fick också smaka på kex, även om hon inte uppskattade det lika mycket som William.
Lilla söta Casper med sin mor Eva.
Anneth och Eva, två av mina äldsta vänner från högstadietiden.
Även om vi inte hinner träffas så mycket nuförtiden så håller vi kontakten någorlunda iallafall.
William är fortfarande lite ur gängorna och trött från och till, jag gjorde ett försök att få honom att somna i bärsjalen men det gick inte.
Istället hittade han en gardin att leka tittut med.
Jag visade Eva hur man knyter bärsjalen och testade den med Casper.
Han var lite orolig först men lugnade sig sen, visade sig att han var hungrig, men han hade inget emot att hänga hos mig.
Eva fick låna min tunna sjal då jag ju inte använder den så ofta numera och har ju den andra samt BB-tain.
Ska över någon dag och öva mer på knytningar med henne.
Efter kalaset så tog M-P barnen på en promenad för att se om de skulle somna i vagnen, men det ville de inte.
Jag passade på att ta en sväng förbi hemmet för att byta om då vi skulle träffas vid tivolit senare.
Där åt vi dagens middag, kokt korv med bröd.
Sanna älskar verkligen korv med bröd.
Hon äter av både korven och brödet,
medan William inte gillade brödet så mycket utan föredrog korven.
Han spottade ut korvskinnet också och med den lite korv bitar, men åt gjorde han.
Vi var inte på tivolit särskilt länge då det blåste rätt kallt och så var ljudnivån lite för högt för min smak, fick nog tillräckligt av det igår kväll/natt.
Sanna fortsätter envisas med att slänga av sig mössan så fort hon får chansen, hon ser det nästan som en lek verkar det som för hon hade jätteroligt åt det då jag "tryckte" på henne mössan gång på gång.
Här min älskade familj på väg bort från tivolit.
Hemma på parkeringen var Sanna på gott humör och ville gärna gå så det fick hon.
William däremot visade tydligt att han ville sitta och ha det bra i vagnen.
Det blev badning nästan på en gång då vi kom in och idag var det premiär för bubbelbad!
Oj, vad barnen tittade och smakade och kände.
Så roligt de hade det med bubblorna.
Sen blev det gröt , välling, tandborstning och nattning.
Gick rätt så smidigt ikväll.
Medan jag läste saga så satt M-P vid datorn en stund.
Resten av kvällen mös vi i soffan tittandes på en av de bästa filmerna som gjorts, "Patrioten" med Mel Gibson.
Både jag och M-P har blivit blödigare sen vi blev föräldrar konstaterade vi, en och annan tår kröp fram under filmens gång.
Inget nytt för mig i denna film som jag säkert sett en tio gånger redan, men det var tydligen nytt för M-P som även han sett den ett x antal gånger.
Nu ska jag försöka gå och lägga mig, har en visdomstand som spökar så jag hade lite svårt att sova under morgontimmarna och hoppas att det går bättre denna natt.
Har fått en helt ny förståelse för hur tandsprickning kan kännas hos de små, tur att vi inte behöver få tandsprickning som vuxna säger jag bara.
Måste väl till tandläkarn i veckan och kolla upp det även om ett tandläkarbesök inte ligger högt upp på min "roligt att göra" lista.
// Sargit

Inga kommentarer: