fredag 26 mars 2010

Vardagen som varit

Tisdagen tillbringade min familj hemma, själv var jag borta hela dagen, barnen sov då jag gick och sov då jag kom hem.
Den första riktigt långa dagen utan att jag sett barnen mer än sovandes.
Annars då jag har långa dagar brukar jag hinna smita ifrån och äta lunch eller middag eller leka en stund med dem ifall de är på öppna förskolan.
Men inte denna tisdag.
Frågade M-P vad de gjorde då men så långt sträcker sig inte hans (eller mitt) minne.
Men enligt de bilder som tagits så lekte de förnöjt med lego och klossar.
De vet hur man ska göra men får inte riktigt till finliret med legot än, men försöker gör de.På onsdag slutade jag lite tidigare på eftermiddagen, men då åkte jag till min pappa där resten av familjen redan befann sig.
Tina kom från Örebro och ville så gärna träffa barnen (inte sin favorit syster då alls, så viktig är jag för henne hihii) innan hon, pappa och Helena skulle åka till finland på kvällen.
Så barnen lekte och hade hur roligt som helst och så åt vi middag allihop innan det var dags för dem att ta sig till hamnen.
Tyvärr fotade vi bara med Bergmans kamera och hann inte föra över bildena till våran.
M-P tog en promenad med barnen som behövde sova, själv åkte jag i förväg för att hinna röja lite och byta om själv då Beutlers skulle komma över och hemmet såg ut som om en orkan dragit fram där, rättare sagt två orkaner...
Då Thomas Elin och Emma kom så gick jag ut till den väntande Lina då hon och jag skulle till deras gamla hus och flyttstäda.
Under tiden lekte och busade barnen med varandra, de känner varann som syskon nästan då vi ju umgås rätt ofta med varann.
Ska bli intressant att se hur trion blir då de blir äldre, om de släpper in fler kamrater i gänget så att säga.
William underhåller sig med en av sina favoritsysslor medan Emma klurar vad pusselbitarna är till för.Sent blev det innan Lina och jag kom tillbaka, då sov de små redan och jag skulle se på Greys Anatomy, men då herrarna och Elin börjat se på film (Jeff Dunham och hans dockor) så hoppade jag över min älskade serie (visste ju att den blev inspelat hos Bergmans...).
Torsdag tog M-P och barnen en tur till Maxi för att handla.
Där invigde de den nya caféhörnan med mellanmål och så fick de mumsa på Pågens gifflar för första gången.
Hmmm... Bilderna att bedömma så var de väldigt goda, men det blir ingen vana för dem att få äta sött då vi helst vill undvika socker så långt det går... Då Bergmans ju är utomlands så måste ju fåglarna deras få lite besök då och då.
Så på fredag tog M-P en promenad med barnen dit och medan han skötte om fåglarna passade Sanna och William på att omorganisera CD-samlingen.
Efter att barnen fått lunch i sig gick de på en långpromenad.
Planen var att möta upp mig på jobbet vid två så att jag skulle sedan skjutsa M-P till Arlanda där han skulle på firma fest, men tidsschemat sprack då jag inte hann klart med allt på jobbet. Kom en halvtimma sen och då var M-P stressad, men han hann innan de började verkar det som då några av hans kollegor stod ute fortfarande då vi kom.
Själv styrde jag kosan mot Öppna förskolan, kände att åker jag hem kommer jag att somna så fort jag sätter mig ner vilket skulle resultera i att barnen härjar fritt överallt utan att jag reagerar.
Så bättre att hålla igång helt enkelt.
Samlingen mot slutet brukar Moa avsluta med att blåsa såpbubblor.
Uppskattat av alla barn.
Men denna gång var Sanna mer intresserad av en bok/häfte hon fått tag på.
William höll sig nära Moa mest hela tiden, här blåser han och Moa bubblor.
William har inte riktigt hajat hur man gör än, tur att Moa kan hjälpa till.
Hemma blev det lite bus och lite gråt då båda barnen plötsligt blev väldigt famniga.
Detta resulterade i att middagen blev rejält försenat.
Inte bra då jag just idag hade en tid att passa, men vad gör man...
Ikväll var nämligen första gången som vi blivit dubbelbokade, M-P på firmafest och jag skulle nattvandra.
Typiskt nog så var min pappa, Tina och Helena i Finland och min mamma i Estland.
Så ikväll var första gången någon annan än släkten skulle vara barnvakt.
Min vän Jane ställde så gärna upp.
Jag var inte alls orolig att lämna barnen i Janes trygga vård, men för att underlätta så ville jag få dem i säng innan jag skulle gå.
Jane dök upp efter att vi ätit middag, sen lekte vi lite med barnen och så innan kvällsgröten var det dags för ett välbehövligt bad för barnen.
I denna bild så ser man hur kusligt lika varann barnen är, vore det inte för smultronmärket så skulle jag trott att det var Sanna på bilden då man tittar snabbt.
Barnen somnade precis lagom till jag skulle gå, fick kämpa längre än vanligt med Sanna så jag blev några minuter sen.
Under kvällen lyckades jag hålla mig ifrån att ringa och höra hur det går, skickade bara en förfrågan via sms en gång.
Duktigt va!
Allt hade gått bra, William hade vaknat några gånger, som han brukar, men somnat om efter att ha fått nappen i mun.
Strax efter halv två på natten släppte jag hem min stackars trötta barnvakt som inte haft ro att sova något.
Tusen tack igen Jane för hjälpen, glöm inte säga till då ni behöver hjälp med Marcus och Linn.

Det var lite om veckan som varit.
Första veckan som vi helt enkelt inte orkat uppdatera bloggen, mest troligt lär det väl bli fler sådanna här veckor.
Bloggen är ju inte bara för att andra ska få se hur vi har det, utan även till för oss att komma ihåg vad som händer och alla barnens "första gången som..." då vi inte är så duktiga på att fylla i deras babyböcker.
Ännu en sak som ligger och väntar, ska nog ta tag i dem strax innan jag tar tag i våra bröllopsbilder...
// Sargit

Inga kommentarer: