söndag 7 mars 2010

Barnvakter och dans

Då våra vänner Beutlers har blivit husägare och ska flytta nästa helg, så var vi barnvakter åt Elin och Emma idag.
På så sätt fick Thomas och Lina tid att packa och köra iväg några lass med bohag till sitt nya hem, utan att behöva tänka på mat m.m. till barnen.
Så på förmiddagen körde Lina barnen till oss.

Då de kom så höll Sanna och William som bäst på att busa i soffan.
Pappa M-P jobbade idag så det var jag och svärmor som fick äran att se efter trion och Elin.
Elin är en stor favorit hos både Sanna och William, så fort de kom in så började Elin busa med Sanna i soffan så att hon skrattade gott och länge.
Sen fortsatte leken i barnens rum med legot, bollhavet, klossar och annat.
Elin fick nog några gånger då det blev "för mycket små barn" som hon utryckte det, då gick hon ut i vardagsrummet en stund.
Men Sanna och William ville så gärna följa efter, så jag fick försöka locka dem med annat så att Elin fick vara ifred en stund.
Emma undersöker några legon. M-P kom hem lagom till lunch så medan jag förberedde mat till hela skaran så fick han ta över underhållningen.
Efter maten blev det blöjbyten gånger tre och sedan påklädning med ytterkläder på alla fyra barnen.
Tog en stund men sen var vi alla klara att bege oss ut i det fina vädret.
Vi lämnade M-P hemma så att han fick sova en liten stund, målet var att promenera ner till Märsta för att gå på dansen, det är ju söndag.
Vi hann inte ens ut från vår parkering innan Emma somnade och strax därefter Sanna.
Denna fina vinterlandskap strax innan skolan, var jag bara tvungen att fota.
Ungefär här somnade även William.
En fin bild på Elin, som faktiskt orkade gå hela vägen till Valsta centrum.
Där köpte vi frukt och sedan fortsatte med bussen ner då vi misstänkte att Elin inte skulle orka så mycket mer.
Väl framme vaknade de små precis då vi kom in.
Vi satte oss på golvet och iaktog squaredansarna, bland dem även M-P.
Elin satt still en liten stund, men snabbt hittade hon några andra barn att leka kurragömma med.
Emma var orädd och ville direkt krypa (även fast hon kan gå) närmare dansarna.
Sanna och William tog det lugnare först och iaktog allt på lite distans.
Hann med några tipp jag med emellanåt.
Måste ju färska upp lite innan convention ju.
Hela barnaskaran samlad.
Precis innan var alla små och "kramades" med Elin.
Missade tyvärr den synen med kameran.
Både Emma, Sanna och William föredrog av någon anledning att ligga på golvet mest hela tiden.
Men de hann med att utforska omgivningen rätt bra ändå, snabba är de dom små...
Då klockan närmade sig middag så gick jag iväg med Elin och Emma hem till dem då de bodde alldeles i närheten (en vecka till iaf).
Under tiden var det livat med maten då Sanna inte hade tid att äta, för mycket att titta på.
Så M-P gick undan med henne till köket för att mata henne.
Det slutade med att han fick torka bort mat lite här och där i köket.
Då jag kom tillbaka hade barnen redan ätit färdigt, nu var det dags för oss vuxna att få mat i oss.
Sen började Linedancen, missade lite då jag inte hann äta färdigt innan men sen var jag med.
Även William fick "hänga" med i min famn då han var väldigt mammig.
Han älskar att dansa verkar det som.
Så fort musiken tystnade och jag stod still så började han kinka, men då jag var igång så var han hur nöjd som helst och kramade min arm i takt med musiken med sin lilla hand.
Ett råd till dig ifall du vill få en riktig träning och svettas ordentligt, dansa linedance med en 11kilos barn i famnen och med långkallingar på under manchester jeans!
// Sargit

1 kommentar:

Moster Tina sa...

Man kan ju tycka att du syster min åtminstone borde ha insett att långkallingarna skulle ha tagits av innan lindedancen, speciellt om William ska vara med! ;) Hälsa Farmor Anci!