måndag 1 mars 2010

14 månader och mera snö

Ikväll slog det mig att nu är våra små hela fjorton månader!
Vart har tiden tagit vägen, säger jag redan nu...
Sanna har fått fram sin fjärde tand häromdagen.
William vill bara gå och gå så länge någon orkar gå med honom.
Min syster Nadja kom och hälsade på idag.
Och då snön fortsätter att vräka ner så var det ingen trevlig körning för henne heller, men fram kom hon lagom till lunch.
Hittade ett recept på blåbärspannkaka som jag testade, blev lite för tunn/lös för min smak men annars var den jättegod.
Den fick barnen äta till efterrätt, William gillade den inte men Sanna åt både sin och Williams portion.
Senare på eftermiddagen fick mina syskon den briljanta idén att vi skulle åka iväg och titta i affärer.
Vem av dem som kom på det avslöjar jag inte men vi höll på att ångra oss då vi kom ut till vår bil.
Fick börja med att gräva fram stackars lilla kian som var fullkomligt övertäckt av snö, på bara två dagar!
Sen då jag skulle försöka backa ut från parkeringen så var det så mycket snö att vi knappt höll på att ta oss därifrån.
Plogbilarna tror jag strejkar, de har fått nog nu verkar det som.
För inte var det bättre ute på vägarna.
Men till slut kom jag och mina syskon fram till Eurostop, planerna om att åka till väsby centrum slopade vi ganska så snabbt...
Sen shoppade vi loss, nåja, lite iaf.
Jag skulle inte handla något, men jag kunde ju inte låta bli.
Var ju lääänge sen jag gick runt i affärer utan barnen med mig och vart hamnar jag då, jo på barnavdelningarna i varje affär så klart!
Hittade bla några mjukisbyxor till barnen på rean och en underkjol till Sanna som hon kan ha på sommaren sen på Squaredance-convention i Karlstad som hela familjen ska på.
Nu ska jag bara hinna sy en överkjol till henne någon gång.
På hemvägen plockade vi upp vår mamma och en stor bunke.
Sen gick det inte att parkera på vår gästparkering där kian brukar stå, för det satt fast en annan bil mitt i vägen!
Istället ställde vi oss vid dagisets parkering på andra sidan vägen, tur att de redan stängt.
Bunken mamma hade med sig innehöll deg som blev dessa fina och goda frallor senare i våran ugn.
Efter middagen, korv stroganoff med ris, som alla njöt i fulla drag av så började Nadja packa ihop sig för hemfärd.
Men en stund efter att hon och vår mamma gått iväg så ringer hemtelefonen.
De får inte loss bilen från parkeringen.
M-P klär på sig och går ut för att hjälpa till.
Han fick skyffla bort snön runt bilen då Nadja inte har dubbar på sina däck.
Men till slut fick de loss bilen.
Han passade på att flytta kian också, om vi sen får loss den där den står nu återstår att se.
Under tiden M-P "lekte" i snön så fick våra 14månaders barn ta ett välbehövligt bad.
William och Sanna har båda kommit på ett nytt sätt att roa sig i badet, slänga ner alla leksaker (och annat) de kommer åt på golvet.
Sen tittar de ner på det och förväntar sig att att jag ska plocka upp dem, för att de sedan direkt kan slänga ner dem igen.
Trötta barn var det idag, de tog inte lång tid alls för dem att somna ikväll.
Hoppas att de sover gott hela natten.
Nu ska jag se om jag orkar göra någon nytta eller om jag ger upp för ikväll och går och lägger mig istället.
// Sargit

Inga kommentarer: