torsdag 4 mars 2010

Farmor och snö "kul"

Idag efter frukost gick jag och barnen iväg på en promenad.
Tanken var att få våra små griniga barn att sova lite i vagnen innan vi skulle leka på Delfinen.
Så här bra gick det.
När vi kom fram till öppna förskolan så blev det bus för hela slanten.
Vi kom som vanligt in precis under sångstunden som höll på att avslutas.
Länge sen jag var där då jag ju jobbar numera men ville passa på nu då jag ändå hade tid och barnen behövde verkligen få träffa lite andra barn också.
De börjar gå varann på nerverna verkar det som då de jämnt bråkar om samma saker numera.
William överraskade mig med att smita iväg snabbt mot kuddrummet, Sanna kom strax efter.
Han brukar (brukade) annars vara den som håller sig inom synhåll medan Sanna sätter fart på en gång.
Denna mjuka pool var jätteroligt att busa runt i, länge.
M-P kom också dit, fast han tog bilen.
Men efter några minuter stack han iväg igen för att hämta barnens farmor på Arlanda.
Under tiden fortsatte leken på delfinen.
Sanna hittade ett favoritställe att sitta på, det var där farmor och pappa hittade henne då de kom.
Hon blängde lite på farmor en stund, William var också lite reserverad i några sekunder, men sen var det som om hon jämnt varit i närheten.
Barnen har lätt för att leka med henne, och det har ju farmor ingenting emot som du ser.
Hemma fortsatte barnen leka med farmor medan jag fixade lunch åt oss.
Efter lunchen gick M-P upp till vår granne Anni för att hjälpa henne att skotta bort snön på hennes terass.
Mycket snö var det som damp ner på vår altan.
Så när han var klar där uppe så satte vi svärmor på jobb, norrlänningar kan väl det här med snöskottning eller?
Barnen sov middag medan den tunga snön skottades bort.
M-P verkar ha fått in en bra teknik verkar det som.
Efter att ha skottat bort närmare en meter djup snö från vår 28kvm terass så var mor och son nöjda med arbetet och belönades med kaffe och glass.
Barnen vaknade efter att ha sovit hela två timmar!
Och då var de rena solsken och fulla med bus.
Soffan är en spännande plats att leka på.
Under tiden M-P åkte iväg en sväng med grejer till förrådet och sedan till uppsala för att köpa förlängningsdelen till grinden, så fortsatte leken i barnens rum.
Bollhavet är alltid kul, speciellt nu då barnen upptäckt syftet med den, att slänga så många bollar de hinner på golvet och se om mamma hinner slänga i dem igen snabbt nog så att inte bollhavet torkar ut.
William gillar även att försöka äta sig igenom nätet i resesängen som agerar bollhav.
Sen tog lite lugnare lek vid, pusseldags, medan jag förberedde middagen.
Jag har börjat experimentera mer med maträtter nu.
Så idag serverades det kycklingrisotto alá Sargit.
Blev kanongott, uppskattades av såväl vuxna som barn.
Det här hade jag i (höftar så kan inte skriva in några mängder): kycklingfiler i små bitar, wok-grönsaksmix, ris (rester från häromdagen), grädde, mjölk, pepparmix, färsk koriander, mango chuttney.
Då kycklingen var nästan färdigstekt så slängde jag i resten av ingredienserna.
Enkelt och gott, tog lite av vad jag hade hemma.
Få se vad mer nytt jag kommer att testa här hemma så småningom.
// Sargit

Inga kommentarer: