söndag 28 mars 2010

På högmässa med barnen

Morgonen började lugnt.
Barnen vaknade som vanligt, M-P var snäll och klev upp med dem så fick jag slumra en stund till.
Kliver upp då jag hör William ramla och slå sig i vardagsrummet medan M-P byter på Sanna.
Sen leker jag med barnen medan M-P tar en dusch.
Förbereder gröten och hoppar själv i duschen medan M-P tar över frukost förberedelsen.
Men sen hände något.
M-P kommer in och talar om att klockan visst inte är nio som vi trott utan tio!
M-P skulle varit vid hamnen klockan tio för att hämta min mamma som ringt och undrat var han var.
Ooops...
Plötsligt hade jag trettio minuter på mig att duscha klart, klä på mig, mata barnen, klä på barnen, packa skötväskan klar samt ta oss ut genom dörren.
Dömt att misslyckas, men inte långt ifrån. Missade min deadline med en kvart.
Kom därför tio minuter sen till gudstjänsten, så jag och barnen satte oss där det fanns en stol ledigt, längst bak, nära dörren bredvid min kollega Anna-Karin (som älskar små barn bör nämnas).
Så fort jag kommit in så kom hon och frågade om det var ok att ta upp barnen eller om de skulle sitta kvar i vagnen.
William satt nöjt hos henne en stund och lyssnade på kören.
Men sen blev han ledsen och fast Anna-Karin försökte trösta så fick jag till slut ta honom.
Men Sanna var så glad så för då fick ju hon ge sig ut på äventyr med Anna-Karin.
William var lite otröstlig och kinkig från och till, men rätt nöjd blev han då han fick sitta själv i en stol.
Det var barnens första mässa och så klart gick vi fram till "deras" präst Eva som var där denna dag (Eva har jobbat i Valsta i flera år och var det var hon som döpte Sanna och William, men jobbar i stiftet med ärkebiskopen numera).
Sen började båda barnen ledsna och ville bara vara i min famn, ingen annan dög.
Till slut sa min rygg ifrån, för det gick inte att sitta på stol med båda i famnen för då kom de för nära varann och bråkade om napparna eller så blev Sanna arg helt enkelt då William råkar nudda henne.
Så jag gick ut i vapenhuset och la ner dem i vagnen och började rulla runt dem där.
Då gudstjänsten var slut blev det någon minuts paus innan ärkebiskoppens visitationstal.
Barnen blev nöjda ganska så snart efter att jag börjat köra runt dem, men då hade någon redan stängt dörren till kyrkorummet.
Så istället för att orka öppna dem igen så gick jag ut istället och skippade talet helt (får väl höra vad han sa på något sätt senare).
Men det var ju bra egentligen för då var jag först in i församlingsalen och kunde anektera de enda tre barnstolarna som fanns där till oss och Beutlers (istället för att själv behöva hämta fler från barnlokalen) och förbereda i lugn och ro inför lunchen.
Tar ju en stund att ta fram stolar, lyfta barnen till bords och plocka fram allt.
Snart nog så fylldes salen av folk.
Tur att M-P kom lagom till matningen.
Efter maten så fick de även mackor som serverades till alla.
De var jättegoda tyckte alla tre barnen.
Svich sa det så var mackorna borta.
Elin hade varit på söndagsskolan idag och hade haft jättekul.
De fick visa upp intåget i Jerusalem för alla under kyrkfikat vilket hon tyckte var jättespännande.
Tyvärr missade jag det då jag höll på att mata barnen.
Efter att ha varit sociala ett bra tag så började både vi och barnen visa trötthetstecken.
Så vi packade ihop oss i bilen och åkte hem och la oss hela familjen.
Och gott sov vi.
Skönt att ha en eftermiddag då det inte var något inplanerat på, enda nytta utöver matlagningen vi gjorde var att tvätta två maskiner trettitvätt.
Mycket lek i barnens rum och så klart bad för barnen på kvällen.
Nu har jag suttit här alldeles för länge känner jag då kroppen protesterar.
Men har hunnit blogga ikapp iaf.
Ska väl krypa till kojs och samla krafter inför en ny vecka med påskvandringar med mera.
Men snart så är jag lång ledig då jag har påsklov!
Rätt så praktiskt att kunna ta ut kompen under loven då det oftast inte händer så mycket.
Har bara onsdag eftermiddag under påsklovsveckan inbokat med jobb då ska jag bowla med ungdomsgruppen.
Ska bli så skönt!
// Sargit

Inga kommentarer: