onsdag 28 september 2016

Skördetider

Våra skäggisar har varit lite slöa på sistone och Zigge har till och med sovit den senaste månaden. Men Zigrid är uppe då och då, men det var länge sedan han var intresserad av att äta. Men i måndags åt han med god aptit. Och sen gick han och la sig igen, hehe.
Jag var ledig hela måndagen eftersom jag jobbade helgen, så idag passade vi på att åka och handla lite mat och nya lampor till skäggisarna. På vägen tillbaka från Herpers choise så stannade vi till på ikea för lite lunch, och lite småsaker såklart. Minja var på glatt humör då hon fick promenera på parkeringen.
På eftermiddagen plockade barnen äpplen då de ville göra äpplechips. Äpplena såg riktigt fina ut och vissa av dom var väldigt stora också. Sanna och William fick skala och kärna ur äpplena och så hjälpte jag dem att skiva dem och sen placerade Sanna ut dem i torken vi fått låna av Lina.
Jag har även hunnit göra om lite i vardagsrummet så nu har Minjas leksaker äntligen fått en egen plats. Sen att de för det mesta ändå ligger utspridda över hela golvet är väl en annan sak...
Efter innebandy träningen så började jag koka rabarberjordgubbssaft (fick en bunt med rabarber av familjen Beutler) och så passade jag på att koka lite äppelmos också. Äppelmoset blev jättegott! Saften hann jag inte provsmaka än...
 Tisdag ville barnen göra mera äpplechips efter att ha fått provsmaka från första omgången. Så de fick helt enkelt gå ut och plocka mer äpplen.
William har redan läst ut de fyra Narnia böckerna jag köpt åt honom och resten av böckerna har ännu inte kommit ut i denna nyutgåva. Så för att göra honom nöjd så plockade maken fram samlingsboken med Narnia åt honom så att han nu kan läsa även den allra första delen i serien Min morbror trollkarlen (även om den skrevs 5 år senare än Häxan och Lejonet enligt wikipedia). Såg lite roligt ut då han började läsa den tjocka boken, men han är helt fast.
Kokade lite mera sylt också, lingonsylt blev det och senare då jag kom hem från ica maxi så kokade jag rabarber-jordgubbssylt. Den blev dock lite för söt för min smak men barnen lär ju inte klaga.
 Idag, onsdag, så var det dags för judokväll igen. Samma procedur, jag åker iväg med Janiina på hennes träning, maken kommer dit med resten en timme senare, jag åker hem med två minsta. Mat i två omgångar i familjen. I väntan på att stortrollen och maken skulle komma hem så började jag och Janiina baka rabarberpaj. Inte helt lätt då Minja ville helst vara i famnen hela tiden. Men resultatet såg gott ut. Janiina och jag kom överens om att vi skulle äta den på fredag först eftersom jag inte är hemma imorn.
// Sargit

Inga kommentarer: