fredag 2 september 2016

Ett sista avsked

Idag var det dags att ta ett sista avsked av min gamle vän och dagisfröken Tyyne. Hon var 91år gammal och i somras dog hon efter en tids sjukdom.
Tyyne och jag har haft kontakt genom åren, hälsat på hos varann och ringt och kollat läget regelbundet. 
I kyrkan så hörde jag i minnet hennes röst som sa på finska "nyp barnens tår från mig" vilket hon brukade säga som hälsning till barn.
Tungt är det även om det inte var så oväntat. 
Solen sken och det blev en väldigt fin stund i kyrkan och på mottagningen efteråt. Minja blev lite rastlös i kyrkan så M-P fick gå ut med henne och sedan var det dags att hämta de stora på skolan så han missade mottagningen också. 
Själv fick jag träffa några gamla dagisfröknar till som jag inte sett sen jag var liten och min gamla lärare från gymnasiet som var vän till familjen. 
 På eftermiddagen tog vi en familjeutflykt till Sigtuna strandpromenad, de stora gick på pokemon jakt medan jag och Janiina lekte i sandlådan och bakade kakor.
Mysigt var det och precis vad jag behövde denna dag.
// Sargit

Inga kommentarer: