tisdag 2 augusti 2016

Utflykt till Stockholm

Idag blev det en liten utflykt in till Stockholm och vattenmuseet på Djurgården.
Barnen blev väldigt glada när jag berättade att vi skulle åka tåg in då de tycker att det är vansinnigt spännande.
När jag sedan lät dem ta med ipaden för att jaga Pokémon var lyckan fullständig.
De jagade fram och tillbaka runt stationen och väl på tåget satt Sanna och William och bläddrade igenom alla Pokémon de fångat för att bestämma vilken de tyckte bäst om. Janiina var fullt upptagen med att leka med Minja så det blev en av de enklare tågfärderna jag gjort med barnen, jag hann till och med bli lite uttråkad hör och häpna.
Vi tog spårvagnen ut till Djurgården vilket även det var uppskattat.
Själva vistelsen på vattenmuseet var iallafall uppskattat av barnen men själv kände jag mig mest stressad då jag hade Minja i famnen och tre andra barn som sprang åt olika håll plus att det var ganska mycket folk.
Detta gjorde att mängden bilder och kvalitén på dessa blev lidande men jag visar upp några av dem iaf.
När vi kände oss klara tog vi en promenad längs vattenkanten och styrde stegen tillbaka till fastlandet.
På vägen gick vi förbi Sjöfartsmuseet vilket Sanna och William varit i förut och hemskt gärna ville se igen.
Lite kul att de tyckte det var mycket roligare den här gången då de själva kunde läsa vad det stod på skyltarna, och Janiina hängde glatt med sina större syskon.
Minja var också helnöjd och tjoade och skrattade för fullt i sin vagn, är dock lite osäker vad hon tyckte var så fantastiskt kul.
Väl klara där dök det upp ett problem som jag hade förträngt.
Det kan verkligen bli helt hopplöst att åka spårvagn från Djurgården när man har barnvagn med sig.
Det var fullt i alla vagnar så till sist gav jag upp och vi började gå istället.
Även här blev Pokémon go en räddning då de tre äldsta nästan glömde hur långt vi gick då de var fullt upptagna med att ta pokestops. 
Lagom tills de insåg hur trötta de var i fötterna så var vi framme vid tunnelbanan och färden hem kunde börja.
Den blev precis som ditvägen, Sanna och William tittade på Pokémon och Janiina busade med Minja.
Ibland går allting bara enkelt.

// M-P

Inga kommentarer: