fredag 19 februari 2016

Minja 6 månader!

Tänk vad tiden går fort, idag blev Minja hela 6 månader!
Dagen tillbringades först med babysim vilket hon älskar. William är som en fisk i vattnet och älskar att dyka. Sanna, som tog bilderna, ville inte bada idag för hon tycker "lilla" bassängen är tråkig och hellre vill simma i stora. Så hon satt och tittade på och så spelade hon lite på min telefon också under tiden.
 Efter babysimmet åt vi först lunch på badets café och sen hämtade vi Janiina från förskolan.
Därefter åkte vi och hälsade på Tyyne och Arvi. Det var alldeles för länge sen vi sågs då det alltid varit någon som varit sjuk på något sätt och ingen av oss vill riskera att smitta varann. De är ju trots 91 och 92 år gamla nu.
Barnen roade sig väldigt bra med lego, byggklossarna med taggar och tomma trådrullar.
Men så klart kunde de inte hålla sams hela tiden ut...
Älskar bilden på Minja och Tyyne, så fint att se hur olika generationer möts!
 Jag och Janiina åkte iväg för att handla, under tiden gjorde Minja livet surt för farsgubben sin. Hon var tydligen missnöjd  mest hela tiden. Hon åt bra men skrek mellan skedarna till och med.
Så fort jag kom hem och tog henne i famnen så var hon idel solsken. Jepp, en riktig mammagris!
Då vi till slut fick vår mat på bordet så tänkte jag att Minja skulle få smaka på lite majskrokar jag köpt i Estland åt henne. Hon var lite misstänksam men tuggade glatt på dem 3 hon fick. Små bitar blev kvar bara som hon hade svårt att fånga in.
 Jag ville också smaka så jag tog en och fick nästan en chock, det var inte majskrokar bara utan sockrade sådana! Oopps! Inga fler av dem till henne inte!
Ja goda var de ju såklart så nu fick de äldre trollen något att tugga på till imorn...
Efter middagen så fortsatte William, som hade skärmförbud, att läsa Harry Potter. Han hade två kapitel kvar i bok nr 2 och senare, långt efter läggdags, kom han ut och talade stolt om att han nu läst ut den andra Harry Potter boken!
Minja satt och lekte i sitt babygym en bra stund. Hon kan sitta utan stöd numera kortare stunder, längre om hon har någon leksak att fästa sin blick på och smaka på.
Minja avrundade sin halvårsdag med att somna i min famn i soffan, hon lär vakna snart men nu hann jag i alla fall tömma bilderna från mobilen. Nästa steg är att hinna gå igenom dem också...
// Sargit

Inga kommentarer: