onsdag 17 februari 2016

Logoped

Idag var det Janiinas första besök hos logopeden. Jag var där själv i måndags för ett kort möte då hon vill inte att man pratar om barnet inför barnet, helt rätt inställning.
Innan besöket var Janiina helt emot att gå dit, hon ville INTE dit. Jag hade berättat att hon skulle få rita, spela spel, lägga pussel m.m. men det hjälpte inte.
Mutade henne till och med att hon fick inhandla efterrätt efter besöket, hon försökte deala att vi kunde ju gå på promenad istället och sen köpa efterrätt.
Men vi kom fram till slut, fick bära henne sista metrarna, det kom fram att hon var rädd. Så klart, hon visste ju inte vart vi skulle fast jag försökt förklara.
Men i samma stund som vi kom in så helt plötsligt blev hon sitt glada, nyfikna, bladdriga, sociala Janiina. Hon babblade på medan hon fick lägga ett slags pussel och berätta vad som fanns på bilderna.
Hon ville nästan inte gå iväg när tiden var ute.
Nu får hon träffa logopeden ett tag framöver för att öva lite på S och F ljuden.

På kvällen medan de stora var på judon så ville Janiina spela på min telefon. Jag sa nej, att vi kunde mysa istället och att jag kunde läsa bok.
"Men mamma, jag kan ju sitta och mysa i ditt knä och spela på din telefon samtidigt" och så tittar hon på mig med rådjursblicken.
Nä, jag gick inte på det. Det blev pyjamas, tandborstning och sen sagoläsning.
// Sargit
P.S.
Jag var bortrest med barnen förra veckan, vi kom hem i måndags. En vecka i Pärnu på spa-hotell med fyra barn var inte semester direkt. Så inte så förvånande att jag har varit väldigt trött dessa dagar hemma, men snart så kommer jag nog va piggare och orka gå igenom bilderna från resan och blogga om det...

Inga kommentarer: