torsdag 24 september 2015

Minjas första tur i stan

Idag vart det premiär för Minja att åka tunnelbana!
Jag tog bilen till Solna för att därifrån fortsätta med t-banan till gamla stan där finska församlingen håller till. De har nämligen öppen förskola på torsdag förmiddagar (bland annat).
Senast jag var där var då Sanna och William var små, då var jag där en gång med min pappa som sällskap fast då tog vi bilen ända fram. Men tiderna fungerade inte för vår morgontrötta familj så det fick vara.
Nu så testar jag det igen så får vi se, problemet nu blir ju att hinna hem i tid för att hämta Sanna och William då de snart inte har fritids längre...
Minja sov mest hela äventyret och jag hann prata lite med andra finskspråkiga föräldrar. En gammal kollega från vårt pastorat, Jukka, som numera är kyrkoherde där, kikade in och hälsade på mig då han hörde att jag var där. Det var kul att träffa honom igen.
På eftermiddagen hade de en konsert med Katri Helenas sånger, jag passade på att gå på den då jag ändå var där. Minja verkade tycka det var trevligt med musik då hon inte protesterade alltför mycket men höll sig vaken mest hela konserten. Ett smakprov på den får du här nedan, det var sista låten som jag lyckades spela in och just då började Minja ledsna lite grann...

Min gudmor Seija och en vän till henne kom också dit till kyrkan och så höll de mig sällskap på hemvägen.

På kvällen var det återigen dags för Sanna och William att gå på scouterna.
Ikväll var det bland annat bakning inför den kommande övernattningen. Det som våra troll och Emma samt de flesta av barnen gillade mest var nog då de fick slicka rent sina fingrar...
Blev en något senare kväll än tänkt då maken messade och bad mig handla lite på hemvägen så det gjorde vi lite snabbt.
// Sargit

Inga kommentarer: