söndag 7 juni 2015

Lek hemma och borta

Idag fick jag lite oväntat sovmorgon, jag vaknade först närmare 11.00! Blev väldigt förvånad faktiskt...
Men skönt var det.
Vi fick besök av barnens dagiskompisar idag, Williams bästa vän som varit bortrest och hans lilla syster som går på samma dagis som Janiina.
Barnen var överlyckliga över besöket och det var fullt ös på dem. Först lekte Sanna, William och Charlie tillsammans medan Bell och Janiina lekte tillsammans. Men senare gick Sanna över till de yngre och lekte med dem. Både ute och inne lektes det.
Till lunch stekte jag plättar, både små och stora, till oss alla. Det uppskattades såpass att inget blev över från en 1 liters smet. Får strax börja öka på smet mängden...
På sen eftermiddagen ville alla ut på framsidan och springa och då vi inte riktigt vågade lita på Janiina och Bell såpass att vi skulle släppa ut dem själva så följde jag med dem till gungorna.
Båda verkar älska att gunga men snart nog kom latheten fram och de tjatade på mig att ge dm fart, vilket jag gjorde några gånger då och då men sa att "ni kan ju själva då ni ju är stora tjejer" och lät dem sköta farten själv också.
Medan maken skjutsade hem våra gäster så var även stortrollen vid gungorna. William ville skoja till det och prova bäbisgungan och bad mig ta kort. 
Ikväll var vi bjudna på grillmiddag hos familjen Beutler för att fira vår guddotters Emmas dopdag, M-P:s energi verkade ta slut i väntan på maten.
Maten vart jättegod som vanligt, de roade sig med servetterna som de tyckte passade bra som hattar.
Janiinas energi tog slut den med mitt under middagen då hon somnade med huvudet i mitt knä innan vi ätit klart. Sen sov hon vidare medan de andra fortsatte att leka.
Det gick rätt bra och lätt att få alla barnen i säng, inte ens Janiina som ju sovit en bra stund redan protesterade något alls vid nattningsprocessen. Hon somnade till och med först, i lekrummet även ikväll...
// Sargit

Inga kommentarer: