onsdag 10 juni 2015

Dag med Draken

Idag hade jag äran att få följa med stortrollen och deras avdelning Draken på utflykt, de skulle till Fjärilshuset i Solna.
Sanna och William såg verkligen fram emot utflykten och att jag skulle följa med dem.
Det blev buss, tåg och sen apostlahästarna, dvs promenad från Solna station till Haga parken.
Alla barn var jätteduktiga som orkade gå den långa vägen.
Vi började inne hos hajarna, det var nog det bästa med besöket enligt barnen.
Fjärilarna hade gömt sig, de flesta av dem. Fick förklarat att de kände av väderomställningen och kände sig hotade då de inte förstod att de var trygga där inne. Men fanns en hel del fint att titta på i alla fall. Hibiskusen där inne var något större än våran, minst sagt. Men tycker nog att då våran blommar så blir det finare, fylligare, blommor.
Det fanns några andra djur att titta på också, som karpar, sköldpaddor, rockor, skäggagamer (tror jag de var) och några mindre terrarium med läbbiga små djur som gigantisk kackerlacka, jättetusenfoting och afrikansk jättesnäcka.
Efteråt åt vi den medhavda picknicken utanför fjärilshuset. Alla barnen hade fått plättar (eller pannkakor som vissa kallar dem) medan vi vuxna hade beställt sallader.
Och sen blev det glass till alla barn.
Det sprangs runt en hel del och lektes och busades innan det var dags att börja promenaden tillbaka.
Promenaden tillbaka var inte lika uppskattad av barnen, många som började bli trötta i fötterna.
Men till tåget kom vi och hann precis med tåget som kom i samma stund som vi kom till perrongen.
På tåget skojades det en del och vissa åt sin frukt eller från sin godispåse de inte hunnit med tidigare.
 Väl hemma fick Frida följa med oss hem, och då maken hämtade Janiina så fick även Alice följa med. Stortjejerna följde med och hämtade små tjejerna så jag och William fick lite ensam tid och då ville ha väva så det gjorde vi.
Sen blev det lek på lekplatsen för barnen samt på baksidan, själv vilade jag en stund i hängmattan innan jag flyttade in då det var för varmt.
Janiina ville till lekplatsen och gunga så jag följde med en stund innan jag åkte iväg på ett möte med dansklubben och efter det ut å nattvandring.
När jag väl kom hem, strax efter halv tolv för ovanlighetens skull, så var jag rätt slut i fötterna efter allt promenerande under dagen.
Men det har varit en härlig dag då jag fått umgås lite extra med våra troll.
// Sargit

Inga kommentarer: