måndag 15 april 2013

Vattenpölar

Då jag jobbat hela helgen så var jag helt slut igår kväll då jag kom hem från övernattningen.
Hade dessutom fått höra att det nu var William som drabbats av magsjukan och att min stackars make inte haft det så lätt, för att inte tala om så hade han knappt fått sova.
För min del blev det en kort kväll igår då jag gick och la mig väldigt tidigt, jag fick Sanna som sällskap då hon hade en av sina vägra sova kvällar.
Jag somnade rätt snabbt och före henne varpå hon inte tyckte det var så spännande längre så hon gick till sin egen säng och somnade på en gång (berättade maken).
Imorse fick maken gå och lägga sig efter att han tagit hand om frukosten emd William och Janiina, Sanna tog också sovmorgon.
Då vi var påklädda och klara så tog jag tjejerna ut i regnet medan William fortsatte sitta i soffan och titta på TV, han ahde inte kräkts något i alla fall sen igår morse så det tackar vi för.
Denna bild tog jag efter frukosten på Janiina som såg verkligen ut som om att hon längtade ut till regnet.
Janiina var först ut och för en gångs skull så lyssnade hon på mig då jag ropade tillbaka henne när hon var på väg bort, då hade jag inte fått på mig skorna än.
Hon och Sanna lekte en stund på framsidan i väntan på mig, men sen ville Janiina sitta i vagnen så det fick hon.
Sanna visade mig till en STOR vattenpöl som de tydligen varit vid tidigare under helgen.
Precis då jag skulle fota henne så snubblade hon och ramlade raklång i vattnet!
 Men jag lyckades "prata bort" henne genom att säga att hon nu kunde passa på att blöta ner sig ordentligt då hon ju redan blivit blöt (vatten hade sipprat in på något sätt i stövlarna).
Då gav hon sig hän ordentligt och hoppade glatt vidare.
 Så kul hon hade!
 Jag hade nästan lika kul bara åt att titta på hennes framfart.
Plötsligt ledsnade hon och jag fråga vad vi skulle göra istället, svaret var "vi kan ju gå hem och dricka varm choklad kanske, så att vi blir varma igen".
Så det gjorde vi, men vi tog en omväg via byggarbetsplatsen vid skolan då Sanna envisades att vi måste ta kort och visa William då de gräver.
 Janiina somnade så klart i samma ögonblick som vi kom hem så hon fick sova ute i regnet i sin lilla kokong i vagnen.
Vi fick besök av min kollega Anna-Karin vid lunch också, vi hann prata en hel del.
M-P tog med sig Sanna och Janiina till affären så jag hann umgås länge med Anna-Karin.
William börjar verkligen vara frisk nu vilket märks av att han börjar bli uttråkad.
Han vill inte längre tillta på tv bara, vilket säger mycket.
Så han visade sina legobyggen till oss och förklarade vad de var och senare så lekte han med mig som publik med sina traktorer, ja jag fick ju också engagera mig i leken såklart.
 Till middag fick vi besök av vaari, Helena och Roy.
Och efter maten hade Sanna fika bjudning, med hjälp av Janiina samt senare cirkus föreställning för oss.
Efter kvällsbadet och sagoläsningen så var det då sängdags för stortrollen, Janiina sov redan.
Men då ville inte Sanna. Hon ville vara ifred sa hon, hon ville sova själv i eget rum. Jag förklarade att det inte fanns fler rum i huset så att hon kunde få eget rum och bad henne ge förslag på hur vi skulle göra. Det slutade med att hon sa sig vilja ha "sånt jag kan dra för som går därifrån dit (pekar på taket längst med hennes säng) och på morgonen kan jag dra isär det". Så vi kom överens om att köpa sådanna till henne, gardiner att skärma av hennes säng med alltså.
Men det slutade inte där, hon sa att hon inte ville vara kvar i sängen för det var tråkigt att sova där.
Så jag frågade vart hon ville vara istället och fick svaret; på golvet.
Varvid jag sa gör som du vill (då var jag i vardagsrummet).
Då jag senare gick in till barnen så hittade jag henne sovandes på mattan.
Hon reagerade inte ens då jag lyfte henne till hennes säng...
// Sargit

1 kommentar:

farmor Anci sa...

Hon har sin ideer den unga damen =)
Dom är bra go alla tre!
Kortet med Janina vid fönstret tycker jag var bra!