fredag 5 april 2013

Tvätt av bilar och familj

Jag fick börja dagen med sovmorgon idag, tack älskling!
Då jag vaknade så låg jag kvar en stund och lyssnade på barnen som lekte och pratade i ett, skönt sätt att vakna till på.
Vi lyckades få tid på biltvätten för båda bilarna, både in och utvändig tvätt. Så det blev lite snabbt avfärd för att det skulle hinnas med.
Då vi lämnat in forden så började vi med att äta lunch i huset bredvid, på lunch restaurangen Nylagat.
God mat var det och barnen åt med god aptit, fiskgratäng till barnen och lasagne till oss vuxna.
Sen blev det till att fördriva lite tid på Jysk där jag inhandlade nya panelupphängningar då de vi har är för smala för de nya gardinerna, samt lite annat smått och gott.
Janiina är väldigt förtjust i att gå men oftast vill hon själv bestämma åt vilket håll hon ska gå åt.
Idag lämnade vi vagnen hemma och det gick väldigt bra även om vi fick jaga henne rätt mycket både ute, på restaurangen och i affären.
Vi hann äta mellanmål hemma och packa badväskorna för att sedan skynda oss att hämta ut kian innan vi åkte till badhuset.
Det är tyvärr alldeles för sällan vi kommer iväg dit numera, vi har inte riktigt vågat oss dit med alla tre trollen så Janiina har inte fått bada mycket alls i simhallar. Lite tråkigt då jag kommer ihåg hur roligt det var med babysim med Sanna och William.
Familjen Beutler kom samtidigt dit som vi och sen var det fullt ös i över en timma i vattnet.
Både Sanna och William visade att de mognat och var mycket mer vågade/modiga än förr, de "simmade" själva fram och tillbaka och busade med oss alla vart om. Sanna vågade sig till och med till stora bassängen där Thomas tog väl hand om henne.
Janiina var lite misstänksam till en början och det tog ett tag innan hon blev sitt glada jag igen.
Men mot slutet så slängde hon sig ner från kanten, dök och sen klättrade upp för kanten själv, om och om igen.
Och så klart gjorde hon tappra försök att springa iväg också då hon väl klättrat upp mest för att busa, men det gick inte mamsen med på.
M-P vakade över henne då hon ville till småbarns bassängen och under tiden lekte jag kull med Sanna och William.
Det gick överförväntan bra att vara i simhallen, mycket tack vare att våra vänner också var där så vi kunde hjälpas åt.
Men det var lite bökigt i duschrummet då Janiina bara ville vara i famnen och inte stå på det kalla golvet. Synd att de inte har antilop-barnstolar där som de har på fyrishov, hade varit kanon att ha henne sittandes i en sån medan jag själv tvättade mig.
Vi orkade inte laga mat ikväll så vi stannade till på valsta vedugn för pizza.
Alla åt med god aptit och den som åt mest, förutom M-P då, var Janiina.
Oj vad hon var glad över maten, det verkade inte finnas något stopp alls i henne.

Kvällen avrundades med filmkväll. Jag passade även på att korta av och stryka de nya gardinerna, ja och så har vi ju tvättat och vikt en hel del tvätt sen igår och idag och mer är på gång...
Men nu ropar sängen på mig.
// Sargit
P.S.
lite mer uppdateringar; 1, 2, 3.

Inga kommentarer: