söndag 21 april 2013

Våren är här, på riktigt

Vi fick alla sovmorgon idag, tillslut fick jag väcka både man och barn vid tjugo över nio!
Medan M-P skyndade sig och åkte iväg för att hämta stortrollen från min mor och sedan åka iväg till skogsknyttet, så gjorde jag mig och Janiina redo för dagen.
Sedan tog vi en härlig söndags vårpromenad till kyrkan. Men Janiina ville inte alltid gå dit jag ville...
 Vi hann fram i god tid innan musikmässan skulle börja.
Janiina var på väldigt gott humör och charmade de flesta omkring sig då hon gick fram och tillbaka vid sidan av ena kyrkbänks raden.
Hon satt då och då och läste glatt i sin bok eller i agendan, eller så busade hon med mig. Glad var hon i alla fall.
 Eftersom M-P hade sin dansträning idag så kom han och lämnade Sanna och William till mig mitt i mässan.
Det var en lite speciell mässa idag, ett projekt med flera körer samt teatergruppen agape.
Mässan blev lite lång även om sångerna de skrivit och dramat var bra.
 Sanna ville följa med fram då jag skulle ta nattvarden, det har hon ju gjort förr men bara fått välsignelsen.
Men denna gång så tog hon emot brödet och sen doppade det i vinet (alkoholfritt är det i denna kyrka) och in i sin mun och sa efteråt till mig att det var gott. Blev lite förvånad över hennes handlande...
Någon som inte blev lika glad var William.
Han hade vägrat följa med fram och då Sanna glatt berättade att hon hade fått äta bröd så var katastrofen ett faktum "Jag är också hungrig! Jag vill också ha bröd!" grät han högt, stackars barn. Han förstod ju inte att de inte var sådant bröd han tänkte på i sin hunger.
Lyckades dock lugna honom genom att fråga vad han ville äta till lunch och lova honom det, korv med bröd (vilket jag redan funderat på att ha till lunch idag).
Så efter att mässan till sist tog slut så skyndade vi oss till ica och köpte ett paket korv och en påse korvbröd.
Sen gick vi till knyten där min mamma var då en av hennes vänner Lasse skulle firas, utan att han vetat om det.
Efter maten fortsatte vi med vårt äventyr men denna gång med bussar.
Tog längre tid än planerat då vi missade den buss vi tänkt ta men det var bara att gilla läget.
Väl framme vid målet, Lindvägen, så var det dags för nästa kalas då min vän Katrin fyllde 30år och bjudit oss på fikat.
Barnen lekte glatt på uteplatsen i det fina vårvädret, riktigt varmt var det så Sanna fick lov att ta av sig jackan och mössan då hon frågade.
Janiina, då hon vaknade efter sin middags lur, ville också åka rutschkana då hon upptäckte den.
Den var stor men det brydde hon sig inte om.
Då M-P kom dit efter sin träning så såg han efter barnen ute medan jag fick lite överraskande ensam tid med Katrin. Vi satt och pratade en bra stund medan vi väntade på att diskmaskinen skulle bli klar (de andra gästerna hade redan gett sig av). Men sen övergav vi henne i väntandet och gav os av hemåt, med lite omvägar.
Bland annat kikade vi som snabbast in hos Laszlo och Linnea och därifrån promenerade jag hem med trollen medan M-P fick åka och handla Kina-mat.
Vi kom hem före honom så det blev lite ute lek till på framsidan i väntan på maten.
En riktigt fin dag idag, nu börjar vi ana att våren nog är här i alla fall.
Och idag letade vi då fram vårskor och stövlar till Janiina från förrådet. De är nog lite stora än men de får duga.
// Sargit

Inga kommentarer: