söndag 22 augusti 2010

Slutkörd men flitig

Förmiddagen var tuff för mig, mina ögon vägrade hålla sig öppna.
Jag var helt slutkörd och bara låg och halvslumrade i soffan efter frukosten.
Nu kom väl tröttheten ikapp efter jobbet och alla äventyr på min semester.
Tur att M-P var piggare och kunde hålla ögonen på barnen.
Strax före lunch fick jag plötsligt för mig att nu var det dags att göra något.
Så med hjälp av barnen flyttade jag över alla bollarna från bollhavet till badkaret medan M-P förberedde lunchen.
Sanna och William var väldigt villiga att hjälpa till och glatt gick de fram och tillbaka mellan deras rum och badrummet. De gillade denna nya lek, de anade nog inte att deras älskade bollhav skulle försvinna idag.
Skulle gärna ha kvar den till dem men nu har resesängen vi haft bollarna i gått sönder så bollarna rinner ut och så är vi ju trångbodda.
Efter lunch piggnade jag till lite mer men då var det dags för resten av familjen att sova lite.
När barnen och M-P väl vaknat så fick jag plötsligt för mig att nu ska här rensas.
Jag gick igenom barnens leksakslådor och plockade undan alla bäbisleksakerna som de ändå inte leker med längre.
Och nu till nästa problem, vad ska vi göra med dem? Spara eller skänka bort?
Tills vidare får de hamna i det redan överfulla förrådet tillsammans med alla urvuxna barnkläder.
Efter mellanmålet fick vi alla då äntligen kläder på oss efter att ha gått runt i morgonrockar och pyjamasar hela dagen.
Vi lastade in lite diverse saker som skulle till förrådet och åkte dit.
Min mor såg efter barnen ute på lekplatsen medan jag och M-P gjorde en snabb rensning på de saker vi visste skulle slängas direkt då det fanns en container i området denna helg.
Då slipper vi själva åka iväg till återvinningen med grejerna.
Blev lite saker som vi blev av med och jag tror vi även fick en liten översikt över vad som döljer sig i det svarta hålet även kallad förråd.
Planen är att gå igenom och organisera upp allt där inne under hösten (det var tänkt att göras redan före barnen föddes).

Få se om vi lyckas.
Då vi var klara för idag så gick jag upp till barnen och min mamma på lekplatsen medan M-P bar några rundor med "skräp".
Söta Sanna slappar vid sandlådans kant.

William hade fullt upp med att gräva sig till Kina med en slev mamma tagit ut till barnen att leka med.
Mamma gick för att förbereda middag till oss och jag började kampanjen att övertala barnen att det var dags att gå in och leka där istället.
Sanna var överens med mig och var på väg men inte William.
Sanna väntade snällt vid samma plats medan jag jagade William runt gården.
Efter middagen så lekte barnen ett tag med de leksaker momor har till dem.
Det nya var kylskåpsmagneter som bokstäver, hade sådanna själv när jag var liten.
Dem fascinerade barnen länge och de försökte klura ut hur de skulle få fast dem på dörren igen då de tog bort dem.
De kom på hur man gjorde till slut.
Sedan var det dags för oss att åka hem och natta barnen.
Men promenaden från bilen hem gick långsamt.
Både Sanna och William var på gott humör, men William hade fått för sig att varje "brum brum" måste klappas på.
Medan M-P nattade barnen så satte jag igång att tvätta ett X antal bollar samt torka dem och lägga in dem i deras väskor.
Var inte så bekvämt att sitta vid badkarskanten men efter en stund var jobbet gjort.
Nu väntar en liten hög på att fraktas vidare till Beutlers som vi fått låna bollarna från för ett bra tag sen.
De bor ju lite större än vi nu så förhoppningsvis kommer bollhavet fram hemma hos dem, så får våra barn njuta av den där.
Nu slötittar vi på en av de bästa filmerna som gjorts, Sagan om ringen.
Få se om jag orkar hålla mig vaken till slutet.
Snart börjar nedräkningen, eller rättare sagt den har redan börjat.
På onsdag är första inskolningsdagen för barnen (och oss) på förskolan.
Och snart är min semester slut, det har gått fort denna sommar.
// Sargit

1 kommentar:

Thomas sa...

Fascinerande det där med hur alla röjnings- och rensningsjobb har en tendens att flyttas till någon gång i framtiden, för DÅ kommer vi ju att ha tid och ork... ;) Det har varit samma för oss, ska jag villigt erkänna. :)

Vi har lite tankar om bollhavsbollarna... vi får se om vi kan realisera dem framöver... någon gång när vi får tid och ork... ;) :)