söndag 29 augusti 2010

Matreglerna ändras vid sjukdom

Då barnen är sjuka vill de inte äta och idag har Sanna vägrat dricka också, antagligen på grund av att hon drack för mycket i natt på en gång vilket resulterade i att det inte stannade kvar i hennes lilla mage.
Så vi har försökt locka med det mesta i matväg som de har tyckt om förut, utan större entusiasm från dem.
På eftermiddagen lyckades de få i sig lite banan och William fick även i sig äpplen samt smörgåsrån med smör på.
Men senare så lockade jag Sanna med något hon inte kunde motstå, blåbär som mormor gett oss för länge sedan som vi tinade upp.
William fortsatte vräka i sig smörgåsrån men nu med philadelphiaost på.
Så länge de äter så är jag nöjd oavsett vad det är de får i sig.
De har till och med fått dricka saft för första gången!
Men det blir ingen vana bara då de är sjuka...
På kvällen provade vi hemmagjord köttfärssoppa som verkar passa både barnens och min oroliga mage (peppar peppar).
William åt hela två portioner!
Han blev lite arg då jag tog bort hans tomma tallrik, men jag ville inte riskera att han åt för mycket av det goda.
För övrigt är William den som mår bäst av oss sjuklingar.
Han har till och med varit ute på bakgården med sin far (i hela fem minuter innan han började protestera högljutt) sedan visade han sin far tydligt att han ville åka vagn istället, där han sedan somnade under promenaden.
Under tiden satt jag i soffan med en sovandes Sanna i famnen.
Hon stackarn har fortfarande diarré, hoppas på att det blir bättre till imorn.
Själv är jag mest trött och har lite orolig mage men mår annars bra.
Men det blir nog att stanna hemma imorn också för säkerhets skull.
Så skönt att M-P tagit föräldraledigt hela veckan, det blir han som sköter inskolningen under denna tid.
Själv ska jag börja jobba igen på onsdag, just nu är jag inte så inspirerad till det, skulle inte ha något alls emot en veckas semester till.
Men då min älskade make hittade min livsviktiga almanacka som varit borta halva sommaren så känner jag mig lite mer redo.
Hur överlever man utan almanacka egentligen, har ju all planering, alla möten, alla tankar och vissa nummer inskrivna i den.
Fick lätt panik då jag insåg att den var borta.
Tack älskling för att du räddade min sinnesfrid.
// Sargit

1 kommentar:

mummu sa...

kirjoitin kyllä kommentin mutta jonnekkin se hävisi.siinä ei taida onnistua kun minä.
nuku niin paljon kun voit.paranet pikemmin.hyvä kun edes william alkaa toipumaan.sanna on viisas tyttö.tietää että mustikat on sairaalle hyvä syödä.
nyt alkaa sitten usein tulemaan sairauksia kun ollaan päiväkodissa.siellä kun tarttuu kaikki pöpöt.lapsia on niin monta.lohduttavaa?eikö?