onsdag 25 augusti 2010

Första inskolningsdagen - vi överlevde!

Att hinna till förskolan i tid, dvs 8.30, var dömt att misslyckas.
Barnen var inte så samarbetsvilliga alls vid frukosten.
Sanna åt en halv macka och några skedar gröt medan William vägrade allt vad mat heter.
Annars brukar de få i sig en hel portion gröt så när som på en eller två skedar.
Men 8.45 var vi i alla fall på väg.
William hade tydligen vaknat helt på fel sida idag, ingenting var bra och allt var skrik och elände
(senare fick vi en löst stinkande förklaring till hans dåliga humör).
Pappa fick äran att köra barnen till förskolan på andra sidan vägen.
Ni ser även barnens egna små ryggsäckar enbart införskaffade för dagis starten, för närvarande innehållande innetofflor och snuttefilt.
Vi var sist på plats av de som skulle inskolas (inte någon överraskning direkt), lär inte vara första gången vi kommer sent heller om jag känner oss rätt.
Rutchkanan blev återigen populär, liksom köksgeråd och bilar.
Men det som var gulligast var ändå då William såg docksängen med dockor i som han målmedvetet började tömma och sedan kröp i själv.

Han var trött stackarn och inte riktigt sig själv .
Då han inte kunde sträcka ut sig blev han lite arg och besviken men låg kvar en stund i alla fall.
På fruktstunden åt våra små troll mer än sin beskärda del av fruktbitarna men det räckte till alla trots det.
En timma går fort och snart var klockan tio och dags att gå för dagen.
Bävar inför morgondagen då jag måste få iväg oss i tid då M-P är på jobbet igen som vanligt.
Hoppas bara att Williams mage är bättre imorn, stackarn.

Resten av dagen skulle vi ju hålla oss hemifrån pga renoveringen av hallgolvet.
Vi började med att köra bollhavsbollarna till Beutlers för att sedan därifrån gemensamt åka till kinarestaurangen vid stationen och äta lunch. Sedan tog M-P en söva-barnen-promenad i regnet medan jag tog bilen till Märsta centrum där vi möttes upp och shoppade lite bla på 50% rean i en av barnklädesaffärerna som ska lägga ner samt Carmen som har flyttrea (blev nya dynor till köksstolarna).
Då barnen vaknat så åkte vi upp till Eurostop.
Där fortsatte vi sätta sprätt på M-P:s lön samt fika.
Skämt osido, blev Maxi för mathandel men vi är ju så orutinerade så vi hade ingen aning om vad vi hade behov av hemma.
Blev middag till kvällen i alla fall som även Thomas, Elin och Emma anslöt till senare.
Tiden går fort då man har roligt och snart var klockan långt över sängdags för de små.
M-P övergav mig för innebandy träningen och överlät då nattningsproceduren till mig.
William låg still där jag la honom tills han somnade inom fem minuter.
Sanna visade inte ett tecken på trötthet, fick ta henne bredvid mig i vår säng till slut där hon sen somnade närmare halv tio tiden, strax innan M-P kom hem.
Nu har jag roat mig med att koka och märka barnens dagisnappar samt märkt deras regnkläder som ska få bo på dagis.
Nästa steg blir att gå och lägga sig då det tar på krafterna att hålla igång hela dagen.
// Sargit

3 kommentarer:

ankan sa...

Nu är ni inne i rullorna! Hoppas på bra och icke-smärtsam inskolning. För oss går det jättebra (vågar knappt skriva det, det blir väl bakslag då...) och barnen är själva fem timmar om dagen nu med mig som standby hemma. Nästa vecka börjas det "på riktigt".
Hoppas ni klarar er från sjukdomar också, mina blev lite krassliga redan tredje dagen.

Vad söt han är William när han lade sig i docksängen!

Moster Tina sa...

Stackars William som är krasslig, men vänta bara tills han mår bra igen, då kommer han trivas lika bra som Sanna på dagiset! Visst ska det bli skönt att komma in i vardagen igen?

Thomas sa...

Annars kan jag, för er stackare som har barn som kräver napp, rekommendera denna sida:
http://www.namnnappen.se/
Så slipper man märka nappar. Gör det klart lättare att hålla reda på dem bland alla andra på dagis mm. :)