söndag 29 november 2009

Sanna och Williams första kryssning!

Nu kommer det lite bilder från barnens första kryssning som var en 24-timmars till Åbo.
Anledningen till kryssningen var att min syster Heidi som bor i Finland har fyllt 40år och hade bestämt att ha sin fest på en kryssning istället för hemma för att slippa matlagning, städning och disk. Smart faktiskt.
Redan på terminalen märkte vi att det skulle bli mycket folk på båten, men det dämpade inte Sanna och Williams goda humör och upptäckarlust.
Båda gick runt mycket men särskilt Sanna som stack, så fort hon fick chansen, ut mellan folk.
Här går hon runt med min gudmor Seija som också skulle med och fira Heidi.
Då vi lämnat in väskan och vagnen i hytten (den kom faktiskt in genom den smala hyttdörren då man vek ihop den) och bytt pyjamas till barnen, så gav vi oss iväg till cafeterian för att ge barnen deras kvällsgröt då klockan var långt efter deras normala kvällsrutiner.
Vagnen fick vara kvar i Seijas hytt, istället bar vi barnen i sjalarna.
Efter gröten och en titt genom taxfreen för att handla lördagsgodis, så var det dags för familjen att krypa till kojs.
Både Sanna och William somnade väldigt fort och sov gott även om jag inte gjorde det pga festandet i korridoren.
Min man sov gott han med nästan hela natten.
Visst fanns det resesängar att låna på båten men det skulle inte fått plats med två i vår lilla hytt så vi tavkade nej till det.
Istället tog vi varsitt barn (eller varsin liten kamin) bredvid oss.
På morgonen vaknade vi före barnen för en gångs skull!
Vi hann klä på oss och jag hann träffa min andra syster Nina med familj, som kommit ombord med resten av firar gänget, innan vi till slut väckte barnen så vi skulle hinna till frukosten.
William sov djupt och gott hela natten bredvid pappa.
Sanna sov gott nästan hela natten, hostade rätt rejält på morgonkvisten stackarn.
Min stiliga lilla familj uppklädda och fina.
Första mötet med moster Nina och kusin Emilia gick väldigt bra.
Varken Sanna eller William var blyga av sig så då kunde mamma och pappa i lugn och ro äta sin frukost medan barnen bekantade sig med sina släktingar.
Efter frukost var det dags för lekrummet och bollhavet.
Vilken lycka för båda barnen (även det stora pappa barnet)
Kusin Emilia var en jättebra barnvakt som genast tog sig ann både Sanna och William.
Sanna gillade bollhavets rutchkana.
Bilden är tagen strax innan Sanna hade en olycka av episka mått i blöjan.
Vilket resulterade i byte av kläder både på henne och Emilia.
Det gick bra att sova på förmiddagen i vagnen.
Vi satt och lyssnade på karaoke på en av nattklubbarna, fast det var ingen som ville sjunga så de la av då det egentligen var tio minuter kvar.
Hann inte ens gå fram och titta på låtarna i pärmen. Nåja få bli en annan gång.
Men Bingo hann vi spela där iaf, hela gänget.
Lunchen serverades för barnen där på nattklubben.
Sanna blev lite distraherad av orkestern då hon, till pappas förskräckelse, verkar gilla finskt dansband musik.

Hela familjen fångad på bild på nattklubben.
Födelsedagsbarnet fick en stor drink av några vänner.
William är en väldigt duktig pojk som var artig och bjöd upp sin moster upp på dansgolvet.
Se så stilig han är min lilla älskling.
"Jag gillar min kusin, hon är rolig att både busa och kramas med"
Jag och Sanna poserar för kameran.
William bjöd även upp sin mamma upp på dansgolvet till en vals.
Han tyckte väl att mamma förstjänade att få dansa mer än den vals som pappa ställt upp på.
Oj oj oj... Det börjas lite väl tidigt det här att krypa på nattklubbs golvet...
Jag och William innan eftermiddags tuppluren.
Då min älskade familj sov i hytten så smög jag iväg och umgicks med min syster på den stora nattklubben.
Jag och min syster fångade på bild.
Innan vi anlände till stockholm så var det åter dags för barnen att äta.
Sanna var så intresserad av Heidi att jag hade svårt att mata henne, så då fick moster ta över matandet.
Det gick bättre.
Ser ut som om Emilia också vill ha lite majskrokar.
Sanna äter som vanligt med hela ansiktet.
Observera att jag redan torkat av henne en gång innan denna bild togs.
Tiden går alldeles för fort då man har trevligt.
Snart var tiden inne för oss att säga adjö till mina systrar, Ninas man Ilmo och dotter Emilia.
Det är inte så ofta som vi kan ses, önskar att det inte dröjer allt för lång tid till nästa gång.
Trots att vi shoppat lite så gick det bra att få med sig allt ut ur båten.
Men då bilen var parkerat lååångt från terminalen så fick vi vänta där medan min man hämtade den.
William ville inte sitta i vagnen så han roade sig med pappas öl...
Två äldre herrar stannade till och kommenterade synen lite skämtsamt.
Den första var en zigenar herre som sa att den där ölen räcker nog länge till honom.
Den andre, tror jag, var en rysk herre och han pratade på länge men vi förstod inte vad han sa, men road såg han ut att vara.
Min yngre syster Nadja med sin sambo Patrick skulle kliva ombord på den båt vi precis lämnat.
De var lite sent ute men efter lite stressande så han de checka in med tio minuter till godo.
Vi hann precis säga hej och hejdå innan de var tvunga att skynda sig till båten så att de hann göra sig iordning inför middagen och festandet med Heidi och gänget.
Hoppas de hade det lika trevligt som vi.
Hemfärden gick fort då det var knappt någon trafik alls på vägarna.
Då vi kört hem Seija så började klockan närma sig sent.
Men barnen verkade rätt så nöjda av att komma hem igen, så utan allt för mycket gnäll fick de pyjamasen på och kvällsgröten serverad. Välling blev det till William som var lite för trött för gröt.
Somna gjorde de snabbt, synd bara att inte vi föräldrar var lika snabba på att gå och lägga oss.
Istället åt vi sen middag och fastnade vid TV:n och så klart datorn för att kolla mail m.m.

2 kommentarer:

mummu sa...

hei.kyllä minä odotinkin näitä kuvia ja tarinaa jo.on minulla upeita lapsenlapsia.niin hienoja juhlatamineissaan.

Sofia sa...

Bedårande söta i kostym och galaklänning , hihi! Visst är det mysigt att sussa bredvid dem, jag somnar alltid mkt lättare då. Som att mamma-oron släpper en aning!