torsdag 19 november 2009

Gungor och strumpor

Idag flydde vi hemmet redan klockan nio på morgonen då målaren kom för att måla kökstaket.
Jag hade hoppats att barnen skulle somna så småningom under promenaden, men icke.
Så för att fördriva tiden lite innan lunch (som vi skulle äta med Tina) stannade vi till vid en av gungställningarna på Sleipnergatan.
William fick börja med att gunga och jag har nog aldrig hört ett så långt skrattanfall som han hade då han gungade.
Så här såg han ut mest hela tiden i ungefär tre till fyra minuter.
Tyvärr kom jag på först senare att testa om det gick att filma med kameran då skärpan har varit ur funktion de senaste gångerna jag försökt.
Men man ser fortfarande på slutet hur mycket han tycker om att gunga.

Efter William var det Sannas tur att gunga.
Hon hade glatt tittat på sittandes i vagnen och lett och skrattat några gånger då William skrattade.
Men hon var jättetrött redan då, så gungandet var inte lika givande för henne.

Efter att vi gungat färdigt så somnade båda barnen ganska snabbt i vagnen.
Jag behövde bara gå fram och tillbaka på Sleipner två gånger varav den andra mest för att de skulle få sova lite längre då de ofta vaknar då man går in och vagnen står still.
Efter lunchen skulle Tina plugga lite och då vi lovat stanna kvar till mellis, så att Helena skulle hinna säga hej till barnen, så fick barnen roa sig med allehanda leksaker.
Men det dröjde inte länge innan de började göra egna upptäckter i lägenheten och då speciellt i Tinas rum.
Tinas strumplåda var väldigt intressant.
Sanna tyckte det var en väldig oreda i den så hon satte sig för att omorganisera i den.
Säkert i en halvtimma om inte mer så roades hon av att ta ut och lägga tillbaka strumpor ur/i lådan. William kom också och hjälpte till efter en stund. Sen gick de vidare till nästa låda men där var bara tråkiga tröjor.
Istället började sladdarna under Tinas skrivbord intressera William som blev jättearg då mamma och Tina turades om att "dra" ut honom därifrån.
Lunchbesöket slutade med att hela familjen bjöd in sig på middag hos morfar.
Sen blev det bråttom för jag skulle på min danskurs ikväll.
Kom bara fem minuter sent dit ikväll.
Då jag kom hem fick jag höra att barnen inte hade gjort det lätt för sin far då han skulle bada dem.
William har lyckats lära sig ställa sig upp i badstolen med resultatet att han ramlar med näsan före i vattnet varpå Sanna blir hysterisk och börjar skrika.
M-P bestämde sig snabbt för att göra badningen kort och efter en snabb tvätt och dusch lyfter han upp en glad Sanna ur karet och sedan en förbannad William som INTE ville lämna badet.
Men båda barnen hade nästan somnat då jag kom hem.
Nu ska jag umgås lite med min man för ovanlighetens skull då vi båda är friska och det inte behöver göras något mer i lägenheten just nu.
Det som behöver göras skjuter vi fram till morgondagen.

2 kommentarer:

mummu sa...

minäkin voisin tehdä ruokaa.olis ihan kiva seurustella lastenlasten kanssa.centrumista ei ole pitkää matkaa huginille.

Tessan sa...

haha vist är det härligt att gunga :-)