söndag 1 november 2009

Födelsedagskalas mitt i renoveringsförberedelse!

Har inte orkat/hunnit skriva så mycket av vad vi gör de senaste dagarna då vi haft fullt upp.
Igår fick barnen vara hos morfar hela dagen så att vi hann få gjort en hel del.
Familjen Beutler kom också och gav mig sin present till mig i förväg, de hjälpte till att städa och att flytta på de lådor och möbler som skulle ut från vardagsrummet.
Till och med Elin hjälpte till.
Skulle haft en bra bild med Lina med rumpan i vädret då hon och Elin jagade bollhavsbollar under soffan med dammsugaren, men Lina förbjöd mig att använda den ;-)
(eller rättare sagt förbjöd hon sin man att använda bilderna, men vill inte starta någon fejd hihi).
Idag fick jag somna om då M-P klev upp med barnen och gav dem frukost.
Det var jätteskönt att få sova ut, men tanken var inte att sova så länge som jag gjorde.
Jag vaknade först elva!
Oj vad bråttom det blev att hinna med allt.
Skulle röja bort lite till, städa badrummet, dekorera tårtan (efter att först ha handlat grädden som jag glömt), duscha, och fixa fram allt annat som ska fram till födelsedagsfika.
Förutom mata och underhålla barnen.

Men vi hann!
Nåja nästan, Linnea, Laslo och Elliot hann komma men då fick Elliot hjälpa till att dekorera tårtan.
Även Rebecka fick hjälpa till då hon och Julia och så klart mamma Katja kom.
Mycket livat blev det med alla barn som kom.
Om jag räknat rätt så var det nio barn, med Sanna och William.
Bollhavet var väldigt populärt.
Här ser ni Rebecka, Isac, Lucas och Julia i den.
William är morfars grabb.
Så fort morfar kom så var det i hans famn han ville vara.

Båda barnen var trötta då de inte sovit så mycket under dagen, Sanna sov sammanlagt en och en halv timma medan William sov sammanlagt trettio minuter.
Men då det var mycket folk så ville ingen av dem sova så klart.
Till slut gick Helena in med Sanna i vårt sovrum och där sov de båda gott en stund, Helena påstod att hon bara vilat men tror att även hon slumrade till en stund...
Som alltid är det kul att få träffa vänner och familj, det blir ju så sällan man hinner umgås numera så då får man passa på då någon fyller år.
En av anledningarna att jag trots allt bestämde mig för att ha ett litet kalas var just för att få träffa lite folk, även om det kanske skulle varit bättre att ha kalaset efter att renoveringen var klar...
Här ser ni den snygga tårtan jag bakade igår natt och som jag sen fick hjälp att dekorera.
Alla pumpor, förutom ljusen, har vi gjort för hand av sockerpasta (nästan som marsipan).

Måste ju bevisa att jag har barnasinnet kvar trots mina (imorgon) trettioett år.
M-P blev som vanligt tjejernas favorit.
Här busar han med Elin för tillfället

En efter en droppade gästerna av.
Började känna mig hungrig och frågade snällt min man vad han skulle laga för mat till sin hustru idag, visste redan svaret men gav han chansen att överraska.
Så medan min man åkte iväg till Pizzerian så badade vi (Thomas och jag) barnen.
Tanken var från början att bada William och Sanna, men plötsligt var badkaret fullt av barn!
Kul hade de allihop, William, Emma, Elin och Sanna, även om Sanna inte var så nöjd då Emma blev för närgången och använde henne som stöd då hon försökte ställa sig upp.
Här ser ni en härligt glad William.

Har en kanon bra bild på alla fyra i karet men har inte hunnit höra än om det är ok att lägga ut den.
Badandet fick ett snabbt slut då unge herr Sundström klämde ut något som inte hörde hemma i ett badkar...
Anneth, som kommit lite senare än de andra, fick äran att klä på Sanna och William blöjor och pyjamas.
M-P kom hem med middagen lagomt då barnen var påklädda och redo för kvällsgröt, men först åt vi våra pizzor och kebabber.
William var så trött att jag insåg att det inte var någon idé att försöka med gröt till honom så det blev välling. Han somnade så fort vällingen var slut!
Sanna var det värre med, hon skulle inte alls sova tyckte hon.
Ett bra tag lekte hon i sin säng och jollrade.
Men till slut somnade även hon.
Då vi sagt adjö till våra gäster så fortsatte vi att packa ner de sista prylarna i lådorna.
Nu är vardagsrummet helt tömt förutom soffan, fåtöljen, tv-möbeln, TV:n, kistan, matbordet och stolarna samt tre blommor som ska få bo i badkaret under renoveringen.
Resten av blommorna har invaderat vårt sovrum där det numera råder Kaos med stort K.
M-P har t.o.m. hunnit ta bort alla skruvar, spikar och plugg från väggarna.
Så imorgon flyttar vi tillfälligt till min pappa så att hanverkarna kan härja fritt i vårt vardagsrum.
Få se om jag hinner blogga något under denna tid, men annars vet ni varför uppdateringarna dröjer om jag inte hinner.

Visst ja, barnen firar idag din tiomånadersdag!
Stora små älsklinagr vi har.
Vi satt igår och tittade igenom bilder för att välja ut några till vårt digitalafotoram.
Det är helt otroligt vad barnen har växt, nästan svårt att tro att de varit så små.
Vi hann gå igenom bilderna fram till och med april månad.
Jösses vad mycket bilder vi tagit.
Här ser ni en bild som är tagen på dem i januari månad, strax efter hemkomsten.

2 kommentarer:

ankan sa...

Det ser ut att ha varit en hektisk dag! Grattis på din födelsedagen och grattis till de små på tiomånadersdagen!

farmor Anci sa...

Grattis grattis till min goa´sonahustru , mor till mina härliga barnbarn, fru till min underbara son.