söndag 16 oktober 2011

Effektiv söndag också

Förmiddagen försvann snabbt då jag och barnen åkte och handlade förnödenheter på Maxi.
Då vi kom hem så hade en av "mina" ungdomar dykt upp för att hjälpa till lite, han fick börja med att fylla sin bil med kartonger medan jag lagade lunch och M-P åkte iväg för att titta på / köpa en hörnbokhylla i samma serie som våra bokhyllor är i som vi hittat på blocket.
Båda barnen var lite reserverade mot John först men efter ett tag så sa de till mig "John snäll, John hjälpa oss".
Sedan åt vi alla lunch innan vi gav oss iväg mot huset.
Barnen hittade sin plats på en gång, efter att först ha hämtat varsitt äpple...
 Medan herrarna tömde bilen och sedan hämtade två av bokhyllorna med mera så "hjälpte" Sanna och William mig med löven.
 Snart fick vi gäster. Emelie och Philip från barnens dagis kom förbi med sin mamma Catrine.
Vi lärde känna varandra innan hennes barn började på förskolan och idag erbjöd Catrine sin hjälp tillsammans med sina små hjälpredor. Sanna och William visade runt och sedan var det liv och rörelse på våra små troll, alla fyra!
 De sprang runt och in och ut i huset och verkade väldigt nöjda.
Här har vi en paus för mellanmål i solskenet.
 Catrine hjälpte mig att få bort lövhögarna på fram- och baksidan.
 Lyckades komma ihåg att ta en bild på våra arbetande herrar också.
Sittgruppen på framsidan var en trevlig klättertällning tyckte Sanna och William som stod och "dansade" på bordet från och till.
 Idag hade Sanna hela fyra toffsar runt huvet, allt efter hennes begäran på morgonen.
Här har en av toffsarna smitit fram under mössan.
 Här har vi John som var så snäll och frivilligt erbjöd sig att komma och hjälpa till idag.
Tusen tack igen John!
Jag och Catrine tog våra små på en kort promenad till containern med två säckar med löv, äppelskrutt och lite annat.
På tillbaka vägen gick Sanna och William hand i hand en stund med Emelie tätt inpå, Philip ville hålla mig i handen.
Tack Catrine för både sällskap och all hjälp idag!
Då vi var färdiga i huset för idag så var det dags för M-P att gå på sin dansträning.
Själv bestämde jag mig hastigt för att försöka hinna till Jysk i Uppsala för att införskaffa rullgardiner till våra sovrumsfönster då de hade erbjudande bara fram till idag (upptäckte jag igår natt).
Hade en timma och en kvart på mig att ta mig och barnen dit, men då flera saker krånglade bland annat att M-P glömt lämna tillbaka mitt bankkort, så jag fick åka förbi för att hämta den, och att jag glömt bilnycklarna hemma vilket jag upptäckte halvvägs till bilen, så kom vi iväg alldeles för sent.
Till råga på allt så visste jag inte vart i Uppsala det låg då jag aldrig varit just där förut.
Det var på håret att vi hann dit, klev in några minuter innan de skulle stänga, men vi hann.
Sen tog vi oss till Ikea för att äta middag där, men restaurangen stängde precis då vi kom fram!
Istället tog jag mig snabbt igenom hela huset med ett kort stopp på ljusavdelningen, där jag hittade vår hallbelysning, för att äta korv med bröd till middag innan hemfärden.
Att hinna med både Jysk och Ikea med två barn, inklusive matstopp, på en timma och en kvart, det är imponerande!
Sanna somnade i bilen på hemvägen men trots det var det inga problem att natta barnen ikväll heller.
Känns skönt att vi har fått iväg alla färdigpackade kartonger och bokhyllorna på plats.
Nu återstår bara resten...
Trött är jag så fast klcokan bara är nio så funderar jag allvarligt på att gå och lägga mig redan, kanske jag ska ta ett avslappnande bad först om jag orkar...
// Sargit

1 kommentar:

mummu sa...

hyvä laps.kerrankin hyvä idea,mennä ajoissa nukkumaan(en muuten usko että menit)täällä olisi muuttolaatikoita jos kelpaa.