onsdag 13 maj 2015

Spargrisarna tömda

Idag slutade både jag och maken rätt tidigt så vi gick och hämtade barnen samtidigt, maken hämtade Janiina och jag hämtade Sanna och William.
Men då jag kom till förskolan så var William mitt uppe i att sy en kudde på symaskin!
Självklart fick han göra klart det medan jag väntade. Sanna ville visa sin kudde hon sytt också.
Så duktiga de är våra troll, ja och de andra också såklart...

Väl hemma så tog det en evig tid att komma iväg då vi lovat barnen att vi skulle åka till en leksaksaffär. De har nämligen tjatat om att få gå till leksaksaffären med sina egna pengar. Så det som tog tid var att de ville tömma sina "spargrisar" och sen såklart räkna pengarna.
Väl på Stinsen så hade de lite svårt att bestämma vad de ville köpa, Jag försökte några gånger att tala om att de ju kan spara pengarna om de inte vet vad de vill ha, att de ju inte måste köpa något bara för att, eller bara köpa något litet, men det ville de inte lyssna på.
Till slut valde Janiina dublo lego-glass och ett lila paraply, Sanna valde en Elsa klänning (hon sparade resten av sina pengar för att kunna köpa Ninjago kaststjärnan senare) och William valde efter mycket velande ett stort paket starwars lego. Det som tog tid var att han inte kunde bestämma sig om han ville använda alla sina pengar eller inte. Till slut kom han fram till att det var värt det.
Även om expediten inte visade det men jag tror att han suckade högt inombords då barnen i tur och ordning betalade sina leksaker med sparpengarna som var mestadels mynt...
Tycker det är bra att barnen får lära sig lite att allt inte är gratis, att om de vill ha någon leksak m.m. så får de snällt spara ihop själva eller vänta till jul eller födelsedagen. Och då dessa infaller väldigt nära varann så får de ju spara pengar ifall de vill ha nåt under resten av året helt enkelt.

Det blev lite lek på lekplatsen innan vi åt middag. Janiina tjatade "pannkaka, pannkaka" under hela tiden vi skulle beställa så det fick hon. Alla åt med god aptit, William tog carbonara, jag och Sanna delade på en Hawaii och M-P tog en Calzone. De har faktiskt väldigt goda pizzor där på Stinsen.

Kvällen tillbringade jag på styrelsemöte och vad jag förstått så såg barnen på Frost och så har William påbörjat sitt legobygge.

Nu ska jag göra det jag gjort den senaste tiden, gå i säng tidigt det vill säga före 01.00...
// Sargit

Inga kommentarer: