fredag 14 februari 2014

Äventyr i stan

Igår kväll då jag kom hem från jobbet så möttes jag av en mysig syn. Hela familjen sov gott i "samma" säng.
Senare vaknade maken av sig själv och flyttade sig över till vår säng, jag som trodde jag skulle få hela sängen för mig själv fick dela den med två andra till slut, hihii...

Idag var det stängt på förskolan på grund av studiedag och som tur var så jobbade jag kväll så jag kunde vara hemma med barnen på dagen utan problem.
På morgonen var alla barnen vakna före mig, de kom in och väckte mig genom att skrika vid dörröppningen, ropa glatt "nu är det morgon" och sen springa glatt därifrån.
Efter en stund kommer Sanna, på klädd, in med en macka i handen och säger "frukost dags mamma", de hade dukat fram frukost och serverat sig själva mackor och till ock med brett macka åt Janiina.
Vart har tiden tagit vägen när barnen fixar frukosten och klär på sig själva utan att jag ens behöver säga något om det?
Efter en något mindre trevlig förmiddag med lite tjafs och bråk mellan syskonen så kom vi sent om sides iväg. William hade önskat att få åka tunnelbana då jag frågade honom vad han skulle vilja göra idag. Vet inte hur han kom på det men efter kort övervägande, då jag ju tänkt försöka hinna in tills stan och byta en tröja de närmsta dagarna, så sa jag att visst kan vi göra det om Sanna också vill det.
De var väldigt spända men glada över att få gå på äventyr idag. Jag lyckades fånga deras miner då vi åkte ner med hissen på Solna t-central och de såg hur långt ner vi åkte.
 Nöjda barn efter en promenad och besök på Desigual och tillbaka igen i tunnelbanan.
 Då man kommer upp från tunnelbanan så fanns det en häftig isfall som barnen tyckte om att titta närmare på. Då de skulle posera bredvid den så såg jag hur Sannas min blev mer och mer besvärad.
Jag anade mig till orsaken men hon sa inget men svarade nickande då jag frågade om hon var kissnödig. Så vi skyndade oss till Max och så åt vi sen lunch där också.
Min gamla vän Pernilla mötte upp oss där med sina barn Fatna Samantha och nyfödde (2v idag) Fatmi Simon.
Så härligt att få träffa henne igen och att få umgås med henne och hennes barn.
Att få ha lite bäbisgos var ju inte helt fel det heller :-)
Tiden går fort då man har roligt och efter att barnen fått leka av sig lite på Max lekplats så gav vi oss av mot Märsta igen.
Planen var att vara hemma hos oss en stund men då klockan var så mycket så åkte vi till Valsta församlingshem istället då jag ju skulle jobba.
Där släppte vi trollen lösa på öppna förskolan en stund, då M-P kom och löste av mig började jag förbereda kvällens jobb.
Här lite busbilder på stortrollen i kojan som Moa byggde åt dem.
 Populärt med både koja och handdockor.
Här ser ni det lilla gotrollet Fatmi Simon som jag också fick gosa med en del, ja och så min fina vän Pernilla också så klart.
Då öppna förskolan stängde så busade barnen runt i gallerian medan jag förberedde inför ungdomscafét och maken gick iväg och köpte pizza till oss. Goa Samantha verkade trivas bra med våra troll.
Efter maten fick familjen åka hem medan jag blev kvar med de härliga ungdomarna på jobbet.
Blev en lång men trevlig dag och jag ser redan fram emot nästa gång jag får umgås med lilla Samantha, Simon och deras mamma.
// Sargit
p.s.
Visst ja, det var ju alla hjärtans dag idag. Jag och barnen pratade om det vid frukosten och så ville de ringa till mummu och farmor. S det gjorde de. För övrigt firade vi inte denna dag så mycket, det hans helt enkelt inte med iår. Vi får sprida lite extra kärlek alla dagar istället...

Inga kommentarer: