måndag 3 februari 2014

2års kontroll och besök hos frisören

Vi började dagen med att ta sovmorgon, fast jag sovit i 10timmar i natt så var jag rätt trött.
Sov väl förmycket antar jag, hihii.
Jag och barnen hade ändå gott om tid att göra oss iordning men trots det så kom vi några minuter försent till Bea, vår bvc sköterska.
Janiina hade nämligen 2års kontrollen idag.
Kontroll och kontroll, Bea vägde och mätte henne och så pratade vi lite om hennes tal.
Janiina är väldigt lätt att läsa av vad hon vill ha och så, vilket gör att hon inte har behövt använda ord.
Så hon använder/kan säga bara följande ord nu som 2åring:
mamma, pappa, Sanna, sitta där (oftare säger hon sitta mamma), här, nej, okej, apap (=napp), hejdå, hej, titta, niina (=janiina), niinas (Janiinas), min, mina.
Tror jag fick med allt, maken får väl fylla i senare om jag missat något.
I alla fall så fick vi "läxa" att inte låta henne få som hon vill så fort hon visar det utan försöka "tvinga" henne att börja använda orden istället.
Om hon inte börjat prata mer om ett halvår kanske vi får gå vidare med detta med talet.
Jag är inte orolig alls, hon tar nog igen det sen och så får inte vi andra något syl i vädret.
Janiina vägde 11,9kg och är 81,2cm lång.
Från Bea gick vi direkt in till Maxi för att handla lunch, de blev premiär för salladsbuffén för alla barnen. Väldigt uppskattat att få välja själv!
Och så klart var vi återigen några minuter sena till nästa tid, denna gång hos vår frisör Evelina på Salong lilla Klippet i Sigtuna.
Sanna ville vara först.

 Under tiden började vi andra njuta av lunchen.
 Resultatet blev väldigt bra, Sanna ville ha färg i håret och det fick hon så klart.
 Därefter var det Williams tur, han gick med på mitt förslag att ha kort på sidorna men lite längre upptill så att han kunde göra sina älskade "spikes" i håret.
 Sanna åt sin lunch under tiden men då och då satt hon och Janiina i fåtöljen och tittade på när Evelina jobbade.
 En bild på Janiina innan klippingen fick jag till.
Resultatet på vår fina William, han valde att ha blått hår upptill.
 Sen var det dags för Janiina som nu började ledsna på tillvaron, men med lite övertalning med först en bok och senare Evelinas iphone så satt hon nöjd i stolen.
Så här fin blev hon. Och blått skulle hon ha som sin bror.
 När vi var klara så åkte vi ner till strandpromenaden för at tmata ankor som jag lovat dem, problemet var att vi inte såg en enda anka.
Så vi gick upp till musikaffären som visade sig ha lunch stängt.
På väg till bilen lovade jag att vi får väl åka till affären vid Märsta för där finns det ju i alla fall ankor, men det behövde vi inte sen för det hade kommit fyra ankor till gräset vid vår bil.
Vilken glädje barnen visade. De började ivrigt mata det gamla korvbrödet till dessa fyra ankor som knappt kunde tro sina ögon än mindre hinna med att äta all bröd. De fick hjälp av några fåglar senare.
 Vi åkte till vaari och lekte där en stund samt åt mellanmål som vi köpt tidigare.
Väl hemma ville Sanna och William sy, och snällt nog så gav Sanna två av de färdiga "paketen" med handdockor (det fanns 4 i lådan hon köpte med egna pengar igår) till William så vi satt en bra stund vid köksbordet och sydde medan Janiina slumrade vidare i vagnen.
 På kvällen var det dags för mig att få njuta i frisörstolen, så skönt när någon annan håller på med ens hår.
Så här blev det, är jättenöjd!
Blev mellan 10-15cm kortare ikväll.
En rätt fullspäckad men trevlig ledig dag med barnen har jag haft trots en massa tjafs mellan syskonen.
Nu sova, uppdatering om helgen kommer senare...
// Sargit

Inga kommentarer: