fredag 25 december 2015

Juldag i Nyköping

Efter en natt med knappt någon sömn alls då Minjas mage krånglade, så var jag helt slut på morgonen och kom inte upp helt enkelt.
Så vi blev väldigt, väldigt sena iväg då vi skulle fira juldagen hos min syster i Nyköping.
Men fram kom vi till slut, har inte mycket minne av resan då jag sov nog bort den mesta tiden...
Min pappa, barnens vaari (=morfar) gosade lite med Minja då hon vaknade till.
 Då potatisen, som vi hade med oss, var färdigt så kunde vi till slut sätta oss till bords. Innan dess hade kusinerna hunnit leka en hel del med varandra.
Sanna är Rasmus favorit och självkalrt ville han sitta bredvid henne vid matbordet.
Min pappa lyckades få Freija att somna i hans famn och var mäkta stolt över det!
efter maten var Janiina lite trött och ville vila så Tina ställde upp och vila med henne.
 Snart nog var det dags att dansa några juldanser, det blev en dans till Pippi Långstrump också då Rasmus ville det, och sedan paket utdelning.
Lek med nya julklappar, umgänge, vila och fika.
 Lite kusinmys hanns det med också. Freija är ju något rörligare än Minja och betydligt mer nyfiken på sin kusin. Minja var mest förundrad över att det låg en annan bredvid henne som dessutom försökte röra henne med både fötter och händer.
Efter att vi ätit lite julgröt på kvällen så var det dags att börjar röra sig hemåt, det var något svårt att få barnen att följa med oss då de hade hellre gärna stannat kvar där.
Tusen tack för en härlig och trevlig juldag!
Hemfärden gick bra men som hela dagen så blåste det en hel del, stormig dag helt enkelt.
Kan inte minnas att jag upplevt en juldag med 9plusgrader förut...
Alla barnen somnade i bilen innan vi ens hunnit lämna Nyköping!
Hemma vaknade de till förutom Minja som sov en bra stund till. Janiina somnade om rätt fort men Sanna och William var alldeles för pigga och höll sig vakna till efter midnatt!
Själv lyckades jag få Minja att somna bredvid mig i soffan till slut, efter att ha lekt och gosat med henne och njutit av hennes glada leende ögon medan jag slötittade på en film på tv, och har nu hunnit tömma bilderna från kameran och blogga lite. Men nu då klockan har passerat 02.00 så är det dags för mig också att krypa till kojs.
// Sargit

Inga kommentarer: