tisdag 4 oktober 2016

Kanelbullensdag

Idag när jag kom hem så hade min älskade make röjt på köksön precis som jag önskat, så det var bara för mig att komma igång med bullbak tillsammans med de tre stora trollen.
De fick göra det mesta själv, läsa recept, ha i ingredienser (med lite hjälp då), baka ut halva degen (andra halvan tog jag hand om är barnen hade bakat färdigt), de smeta ut fyllningen, rulla degen (med lite hjälp då jag brukar låta degen vara lite kladdig), skära bitar, ha bitarna i formar, formarna på plåtar. 
 De fick pensla bullarna (fast alla tröttnade efter typ fyra bullar så jag fick pensla resten), strö på socker, leka. Jag fick städa undan, grädda, baka bullar av andra halvan av degen, några med rivet äpple i (mums!). Maken fick laga middag och jaga, mata, bada och natta minitrollet.
 Barnen var sååå nöjda över sina bullar och självklart fick alla smaka fast det var läggdags redan.
Jag frös in de flesta bullarna men det gick ett tiotalet bullar innan jag ens fick dem i påsarna, hihii.
Goda var de!
// Sargit

1 kommentar:

farmor Anci sa...

Det här var ingen bra kväll att titta på såna läckerheter. Har suttit och längtat efter nå gott men har inget hemma(bör väl inte äta sånt heller för den delen) Duktiga barn i alla fall