lördag 30 juli 2016

90 års firande!

Idag firade vi vår vän Torsten som fyllt 90 år!
Jane och jag planerade kvällen och efter lite funderande så blev det en mysig grillfest hos oss med våra familjer och Torsten. Han blev lite överraskad över att vi firade honom då han trodde att det bara skulle bli en grillkväll.
Jag bakade thé-kakor med "helmi"-gryn, dvs potatisgryn, som han fick i sin presentkorg, tillsammans med lite hemmagjord sylt och saft och lite annat.
Vi provsmakade några thé-kakor till mellanmålet och de vart jättegoda. Så dem ska jag nog baka igen.
Dagen till ära hade vi inte bara en efterrätt, inte två heller utan tre!
Trot eller ej men Torsten hade aldrig ätit hajkbanan eller smores innan, men det verkade få godkänt.
Det blev lite spontan musik underhållning också då Janes man Kenneth är en duktig gitarrist och Torsten, ja han kan massa olika instrument men det blev blockflöjt ikväll.
 Janiina började bli lite trött då det blev senare än hon är van vid, men efter en vilopaus så kom hon igång igen.
Något som överraskade mig var att William städade sitt och Sannas rum! Vi hade en överenskommelse om att jag inte skulle bry mig om hur rummet såg ut fram till skolstart, enda kravet var att jag kunde komma åt garderoberna och att de inte fick ta ut sina leksaker till övriga huset. Rummet såg verkligen ut som ett bombnedslag, jag överdriver inte!
Men plötsligt så började han städa där inne tillsammans med Marcus, Janes son. Tror att det nog var han som låg bakom det men William verkade inte ha något emot att städa plötsligt.
Ett mirakel helt enkelt. Men väldigt nöjd var han efteråt må du tro. Tack Marcus!
När M-P nattat Minja så blev det tredje efterrätten, jordgubbstårta!
Vi hade inte 90 ljus men ett ljus fick han i alla fall blåsa ut lite symboliskt, efter att vi sjungit för honom såklart.
Janiina lekte med kameran på min telefon då gästerna skulle gå och efteråt också då maken och sonen musicerade.
När barnen väl kom i säng så somnade Janiina fort men William var vaken till efter midnatt!
Tack för en väldigt trevlig kväll vänner, det får vi göra om.
// Sargit

Inga kommentarer: