söndag 22 februari 2015

Helsingfors kryssning

Min syster Nadja ville göra något roligt under sportlovet, rättare sagt ville hon åka på kryssning till Helsingfors med oss. Maken kunde tyvärr inte följa med då han jobbade fredagen men då barnens förskolor var stängda på fredag så hade jag tagit ledigt.
För första gången åkte jag kommunalt med alla barnen ända in till terminalen. Först buss, sen tåg, sen tunnelbana och därefter buss igen.
Kan säga att det gör jag INTE om, iaf inte med vagn tre barn OCH en resväska!
Väl ombord vart det lite kusinmys i hytten innan vi bekantade oss med båten. Lek stod först på agendan men strax därefter middag.
Och självklart ville barnen träffa Ville Viking!
Så efter cirkusföreställningen så gick vi på cirkusskola på kvällen, där fick barnen lära sig jonglera. Våra ville mest titta på dock.
Lördag tillbringade vi i Helsingfors där vår syster Heidi, som bor i Tammerfors, mötte oss redan i hamnen. Vi gick in till centrala Helsingfors och åt lunch, tittade lite i affärer, fikade och sen gick vi tillbaka till båten igen. Sanna och William hittade varsin sak i en leksaksbutik som de ville ha och lovade att de inte ville ha någonting mer under hela resan ifall de fick köpa dem.
De höll sitt löfte faktiskt!
Janiina fick senare på båten Muminfigurer då hon ju älskar Mumin.
Det blev lite mer kramar med Ville Viking också innan mer lek och middag.
 William var på lite dåligt humör och uppförde sig väldigt illa vid middagen så han fick tillbringa resten av kvällen i hytten, först med mig och Janiina sedan med Nadja och Rasmus.
Jag gick iväg på Ville Vikings Bingo med Sanna och Janiina på kvällen.
Väl i hytten somnade alla barn väldigt snabbt, det vill säga alla utom Janiina.
Hon hade råkat somna på eftermiddagen i vagnen (hon har inte åkt vagn sen före snön kom i höstas).
På natten hände dock något otäckt, William ramlade ner från sin säng! Änglavakt hade han och skadade bara högra handens långfinger som på morgonen var svullen och lite blå...
Men den sjukansvarige på båten var själv sjuk så vi fick vänta med att kolla upp fingret till vi kom i land.
Mycket packning blev det hem med allt vi shoppat och lite till.
M-P mötte oss vid hamnen varvid vi åkte iväg till Danderyds lätt akut.
Där tillbringade vi sedan följande 3timmar, det mesta i väntan på att få träffa läkaren, sen på röntgen, sen på röntgen svar och sen på läkaren igen.
Som tur var så var det bara en kraftig stukning i fingret och inget brutet, vad jag redan misstänkt då han rört fingret litegrann utan att märka det själv.
Barnen klarade väntan väldigt bra, överförväntan faktiskt. Mycket tack vare ipaden som vi hade med oss och våra mobiler. först lite spelande på dem sedan tittande på Dora som vi hade laddat ner på paddan.
Till slut kom vi iväg något lättade från akuten och åkte direkt till Max och åt en sen middag.