torsdag 29 oktober 2015

Tallin del 2

Onsdag förmiddag gick M-P iväg till badet med Sanna och William medan jag och de små roade oss först på hotellrummet sen på hotellets lekplats i lobbyn.
Försökte kommunicera via fönstret vid lunchtid att de borde kliva upp och äta och maken trodde jag menade att jag skulle iväg och äta med de små. Så det kan bli...
Iväg kom vi i alla fall till stan och det blev Mc Donalds lunch till barnens glädje, som dock inte var långvarig då de visst var annorlunda än hemma. Alla mat under resan var visst "annorlunda" dvs inte bra...
Fin men kall höst dag fick vi i alla fall med lite shopping.
 På kvällen mötte vi upp mina vänner Kadri och Mari-Ann (mina fd klasskamrater som bor i Tallin).
De hade valt restaurang åt oss och vi gick hela vägen dit, vilket var en bra bit bort, med ett kort stopp vid en lekplats på vägen.
Jätte häftigt ställe var det med god mat och barnen blev vän med Mari-Ann väldigt snabbt. De spelade tre i rad på servetter bland annat.
En väldigt trevlig kväll med dem hade vi.
På hemvägen fick vi en liten guidad tur via gamla stan. Vi stannade till vid ett "fönster" där det stod att om man såg in i den kunde man se det finaste som finns. Avslöjar inte vad det var ifall någon av er har vägarna förbi.
Lång promenad blev det hem också och med lite uppmuntran så klarade barnen det också med bara lite klagan på kylan från Janiina.
Tjejerna fick följa med upp till vårt rum för att se hur vi bodde och sen var det bara tacka för kvällen och gå och lägga sig. Tusen tack för kvällen Mari-Ann och Kadri!
Torsdag. Jag fick hjälp med blöjbyte och påklädning av Minja inför frukosten idag. Duktig var hon också och gjorde ett bra försök att få till både blöjan och kläderna rätt.
Resten av förmiddagen passade vi på att bada lite innan det var dags att checka ut.
Minja trivdes bra i vattnet även idag.
Resten av dagen tillbringades med att gå i lite affärer då barnen fått lova att köpa något till sig själva.
Till slut hittade alla tre sina fynd och vi hittade några julklappar till Minja också.
Kvällen på färjan gick fort med lite shopping lek och middag på restaurang. Ikväll var det M-P:s tur att följa med barnen på kvällsshowen, ljudet var alldeles för högt för Minja så hon och jag tittade på showen via live tv:n i hytten istället, såg var familjen satt också. Tyvärr var inte kvällens show ens i närheten av lika bra som den på resan till Tallin, lite av en besvikelse faktiskt. Sanna sa också att den andra var mycket bättre.
Alla kom vi i säng och somnade rätt fort sen, trötta efter dagens äventyr.