söndag 23 oktober 2011

Fullspäckad ledig helg

Fredag jobbade jag bara lite kort på morgonen så barnen fick vara hemma från dagis och umgås med vaari medan jag var iväg.
På eftermiddagen åkte vi till Täby C för att klippa oss, sällskap fick vi av vaari, Helena och Tina.
Tog ett tag tills det var vår tur, då sa Sanna redan från början "sitta mammas knä klippa sig" så så fick det bli.
 William ville sitta i bilen däremot och eftersom jag hade "barnvakter" med så passade även jag på att klippa mig medan William blev klippt.
 Och som det hör till så fick barnen äta glass efteråt.
Vi kikade runt lite till och åt även middag i Täby C innan vi åkte hem.
På lördag gick barnen på skogsknopp med M-P medan jag åkte runt på en massa ärenden.
Tyvärr började M-P må illa på förmiddagen och efter lunch var det klart att han inte skulle åka någonstans (vi misstänkte först magsjuka men då det gick över under kvällen så var det nog något han ätit).
Så barnen och jag fick åka på våra vänner Laszlo och Linnéas bröllop själva.
Det var ett jättefint bröllop, men jag hade lite svårt att koncentrera mig då barnen krävde min uppmärksamhet.
Hann inte fota heller så mycket som jag velat...
På festen var barnen glada i alla fall, de gjorde sitt bästa för att rengöra golvet med sina kläder.
De lekte inte med de andra barnen utan höll sig för sig själva, men kul hade dem,
 Fast det var väldigt många jag kände på festen så hann jag inte vara social med mina vänner, barnen krävde all min uppmärksamhet. Men det var roligt att se hur lättroade de var.
Anneth kom på att göra en krona av dekorationen som fanns runt servetterna, det var det roligaste under kvällen enligt William.
Han var noga med att säga att "jag kung" då jag frågade om han var min lilla prins, medan Sanna sa att hon var en prinsessa.
 Som du förstår så hann jag inte fota så mycket och glömde bort att be någon fota mig och barnen på festen, så M-P (som mådde bättre men var fortfarande matt) fick ta en bild på mig i klänningen (som jag fått låna från Heidi) då vi kom hem.
Barnen var så uppe i varv efter festen så de somnade först närmare tio...
Idag åkte jag iväg på ett möte med dansen på morgonen. Planen var att M-P och barnen skulle komma dit lite senare men då Thomas erbjöd sin hjälp och tillgång till släp så körde M-P barnen till Beutlers där de fick umgås med Lina, Elin och Emma medan herrarna körde lite grejer till huset.
Jag kom hem strax efter lunch och hade med mig hämtmat till de arbetande herrarna och efter att släpet var tömt åkte vi för att hämta hem våra små troll.
Då vi kom in satt småttingarna precis och läste en bok, såg inte vad det var för bok men William nämnde ordet "bajs" flera gånger och skrattade därefter.
 Här en liten sagostund med Lina innan vi åkte hem igen.
Då vi kom hem var jag så slut så jag la mig för att vila lite, bad M-P väcka mig efter en fyrtio minuter.
Jag slockande så totalt och rörde mig inte alls i sömnen, så trött var jag, och då M-P väckte mig orkade jag inte ens reagera så jag sov vidare istället och fick sammanlagt en och en halvtimmas sömn!
Välbehövligt var det verkar det som.
Men sen var jag tvungen att kliva upp då M-P gick till dansen.
Jag och barnen satte igång att rensa i deras leksakslådor lite.
De var jätteduktiga att välja bort sådant som "bäbis ska ha" som de ansåg att de inte behövde då de var så stora.
Så i slutändan blev det en papperskasse med gosedjur och leksaker och en plastkasse med böcker.
Det var då vi kom till gosedjurslådan som barnen blev lite fästa plötsligt, det var väl inte lika roligt längre, för då kom Sanna på att "jag hade den jag var liten, jag behöver den" och så började hon en efter en samla mjukisdjur i sin famn (hon uttalade samma mening först) och kramade dem hårt. William var inte sen att härma.
Men de hade redan varit så duktiga och jag kände att de måste själva få bestämma vad de vill ge bort eller behålla, så jag lät dem hållas och sa till slut att nu städar vi undan och lägger nallarna i lådan igen.
Inga problem blev det med det utan istället tog vi nästa låda, men där fanns egentligen inget att rensa bort så vi lekte istället...
Jag hann packa åtta kartonger också med diverse grejer som M-P ska köra iväg till huset imorn.
Nu börjar det bli tomt här hemma, men mycket döljer sig nog kvar i skrymslar och vrår.
Tänk att om en vecka så har vi sovit vår första natt i huset!
Vad fort tiden går...
På tal om sova, nu är det dags för mig att lägga mig. Har börjat få ont i ryggen, kanske jag lyft något fel eller nåt.
// Sargit
p.s.
Kommande vecka kommer varje ledig stund att tillägnas åt flytten, så bloggen får vila lite under den tiden om jag nu inte får jätteabstinens någon kväll...

1 kommentar:

Katti sa...

Hej! Kul att du skrev och lämnade kommentar! Grattis till bebisen i magen!=) Spännande att se hur det är att bara få en..så känner jag i alla fall =)
kram Katti