lördag 15 oktober 2011

Fixarlördag

Efter frukosten (som blev först efter nio idag) så ville barnen dega lite.
Så medan jag klädde på mig och fixade lite så roade sig resten av familjen vid matbordet.
 Det behövdes inte mycket övertalning att ta på barnen ytterkläderna senare, då vi frågade om de ville gå och titta på vårt nya hus och deras stora rum samt plocka äpplen från vårt äppelträd.
Jag, Sanna och William tog en promenad och lämnade M-P hemma då han skulle fylla ena bilen med första lasset till huset.
Båda barnen var väldigt nyfikna, men Sanna vågade inte riktigt lämna vagnen för att gå in föränn William ropade på henne.
Först visade jag dem vilket rum jag och M-P skulle ha, sedan vilket rum bäbisen skulle få när den blev stor nog.
Då kom frågan "Var Sanna Williams rum?".
Då gick vi igenom vardagsrummet och hittade dörren till deras rum längst bort (den ligger runt hörnet på denna bild).
 Båda var jätteglada "stort rum!" ropade de och sprang runt.
 En titt i köket och lilla tvättrummet blev det också innan vi gick ut på vår gård.
Så lyckliga barnen var då de såg äppelträdet som vi berättat om för dem.
 Det blev en hel del smakbitar från flera äpplen under resten av vistelsen, tyvärr så äter de inte upp hela äpplet utan tar några tuggor och sen lämnar de resten för att ta ett nytt.
Försökte få dem att förstå att man ska äta upp först innan man tar ett nytt, men det var som att tala med döva öron.
Då M-P hade lastat ur bilen började han plocka äpplen med äppelplockaren vi fick låna från Thomas och Lina, gick jättebra.
Han fick Sanna till hjälp också efter en stund.
Under tiden tog jag tag i att rensa bort all växtlighet vid husfasaden på framsidan och hann lite på baksidan också.
William var en jätteduktig hjälpreda som bar alla grenar med mera jag klippte/ryckte loss till högen vi påbörjat tidigare tillsammans.
 Det gick rätt snabbt att få bort allt, nu kommer säkert många klaga men oj den och den växten kunde ni ju ha grävt upp och planterat någon annanstans eller gett bort, men vi kände bara att vi inte orkade engagera oss då allt ju ändå ska bort. Inte bra med växter nära fasaden då de ju kan skada den.
Nu gjorde jag lite slarvjobb och grävde inte upp rötter med mera, men det tar vi tag i till våren då vi ska fixa till framsidan lite.
Då jag och William var klara gick vi till vår lilla gård för att se hur långt M-P och Sanna hunnit med äpplena.
Över halva trädet var rensat och vilka fina äpplen!
Ett exemplar var jag tvungen att ta kort på då den var så stor och fin (den satte Sanna sina tänder i senare), M-P lyckades med konstycket att prata i telefon och plocka äpplen samtidigt.
 Här ser du vår första skörd, vi lät en del små äpplen bli kvar då vi fick mer än vad vi klarar av att ta hand om just nu.
 Vi bjöd in oss hos min mamma på en sen lunch då vi insåg vad klockan blivit.
Där hade mummu fått nya spännande leksaker som båda undersökte väldigt glatt, så pass att William hellre ville leka än äta vilket ledde till en halvtimmas raseriutbrott innan han gick med på att äta...
 Sanna försöker klura ut hur den radiostyrda bilen (grävskopan) fungerar medan M-P läser bok för henne, William hade redan lekt med den radiostyrda bilen en lång stund först innan bilgaraget tog över hans intresse.
 Ett snabbt stopp för att inhandla en lövräfsa (nu vet jag skillnaden på en räfsa och en kratta) samt arbetshandskar till mig innan vi åkte hem en sväng.
Då kom vaari, Helena och Tina till oss och så gick vi alla utom M-P tillbaka till huset.
M-P fick äran att sköta vår tvättstugetid samt vila lite...
Jag hade köpt en liten barnkratta vilken William blev urförtjust i då han såg den, måste försöka få tag på en till Sanna också då det bara fanns en kvar...
 Efter lite husesyn med Bergmans så började jag samla löven i en hög, men jag hann inte jobba länge innan löven fick sällskap.
Så kul de hade!
 Så medan barnen lekte i lövhögen, med moster Tina som räfsade ihop mer löv åt dem/på dem, så gick jag iväg till containern med alla kvistar och plantor jag tidigare ryckt/klippt bort.
Tur nog så hade området städdag just idag och containern låg inte långt bort.
Hade tidigare träffat och presenterat mig för flera av våra nya grannar, kommer tyvärr inte ihåg deras namn vilket inte förvånar mig då jag har väldigt dåligt namnminne.
Några fler höstliga bilder på barnen blev det så klart också taget.
 Senare hjälpte Helena till att städa upp på vår gård också, så imorgon blir det till att ta med sig sopsäckar och samla ihop det sista små högarna och bära iväg till containern.
Hoppas att M-P:s ryggmuskel är bättre imorn så vi hinner få iväg lite mer grejer till huset, hann inte med allt vi planerat idag då ingen av oss kan bära så mycket, förutom att vi var helt slut redan till lunchen...
Så imorn blir det ingen Underbara barn-mässa för oss som jag tänkt, är alldeles för trött för att åka iväg och så har vi en del vi vill passa på att få gjort innan veckan börjar igen.
Nattningen gick väldigt fort idag, så mycket nya intryck och så mycket friskluft som de fått så förvånar det mig inte alls.
Nu ska jag vika några ikea-kassar tvätt innan jag ska sova.
// Sargit

1 kommentar:

mummu sa...

siis lapset ei nukkunutkaan päivällä niinkuin oli tarkoitus.luulit etteivät nuku illalla jos tulee yliväsyneiksi.olipa hyvä että olit väärässä.