söndag 14 augusti 2011

Cykeltur till lekdate

Oj vad vi föräldrar sov länge idag.
Barnen vaknade som vanligt före åtta, antar jag, men vi vuxna var inte så vakna.
Då jag tyckte att det var dags att kliva upp och äta frukost så trodde jag att klockan var halv tio.
Fick en liten chock då den var elva!
På eftermiddagen gjorde vi barnen lyckliga och tog cyklarna till Lyckostigen nere i Märsta istället för bilen.
Ångrade mig halvvägs då jag insåg att vi ju var tvunga att cykla hem också och då i uppförsbacke!
Men Sanna och Williams överlyckliga ljud och miner gjorde det mödan värd (fast det syns inte på bilden direkt).
 Zacharias fyllde tre år då vi var bortresta så vi kunde inte gå på hans kalas, så han fick sin present idag istället. Grattis igen till Zacharias!
 Efter lite lek så högg vi in i den goa glasstårtan som Heidi gjort. Mums!
 Men barnen ville ha glass sa de, då de hade blivit lovade glass och glasstårta var tydligen inte rätt.
Så de fick piggelin vilket de var jättenöjda med.
 Efter att ha fikat en massa annat gott också så gick vi ut på gården.
Där busades det hej vilt, bland annat kom de på en lek där man slängde sig ner på marken och sprattlade som strandade valar och ropade "hjälp mig" tills någon kom och hjälpte dem upp.
 De turades om att hjälpa varandra upp.
 Men så fort man fått hjälp så var det dags att slänga sig ner igen med höga skratt.
 Amelie hittade en kotte som hon tyckte var väldigt intressant, vi fick vara snabba för att hindra henne från att äta upp den...
 Plötsligt hör vi orden "det regnar!" från William, varvid han och Zacharias tar varsin liten kratta och höjer upp dem ovanför sina huvuden.
Det var tydligen deras paraplyer.
Sedan springer de runt med paraplyerna högt.
 Dessa "paraplyer" hängde sedan med länge i leken, här har Sanna tagit efter medan hon gungar killarna på hästen.
 Ett tag var jag själv ute med alla fyra barnen och jag är väldigt glad att de tre äldre höll ihop och inte sprang åt varsitt håll.
Lite mer lek inomhus blev det innan maten var klar, tacopaj bjöd Heidi på.
William var inte så medgörlig då han började bli trött, men efter en skrikpaus så åt han till slut lite.
Cykelturen hem gick lättare än jag trott, men den stora backen försökte jag inte ens mig på utan promenerade uppför den istället.
Sanna tyckte inte om det utan sa "mamma, cykla!" och pekade på sadeln.
Detta gjorde hon nästan under hela backen upp och mer och mer arg blev hon för att jag inte gjorde det, fast jag förklarade att jag inte orkade.
Sen då vi närmade oss hem så ropade Sanna "vill inte hem, cykla mer" då jag frågade vart hon ville istället så fick jag svaret "annat, inte hem".
Hon var så trött så trött men insåg det inte själv.
Medan jag nattade barnen så åkte M-P iväg och handla.
Han försökte med att han skulle läsa saga för att slippa åka iväg, men blev nedröstad av tre röster varav två högljutt skrek "mamma, läsa saga!".
Två låtar på godnatt-skivan hann gå innan båda barnen sov. Men det var så mysigt att ligga bredvid en sovande Sanna så jag låg kvar tills M-P kom tillbaka (slumrade lite smått också).
Till sist så kommer här en magbild då jag kom på att det var ett tag sedan.
Den ser mindre ut än vad jag känner mig...
Har idag förresten haft mammakläder på mig för första gången (förutom byxorna då som jag använt ett tag).
Är i vecka 16+0 idag.
// Sargit
p.s.
Nu kan ni läsa om vår andra dag i Muminvärlden...

Inga kommentarer: