onsdag 16 september 2009

En dag med morfar

Idag så var morfar ledig och då valde han att umgås med sin äldsta dotter, mig, och sina barnabarn såklart. Tror nog det var mer Sanna och William som lockade än jag hihi...
Barnen sov länge idag, de vaknade första gången strax efter sju och somnade snabbt om efter flaskan.
Så när morfar ringde kl. 09.00 vaknade jag och William, men Sanna sov gott ända till 09.30 och då hade morfar redan kommit.
Frukostgröten var inte lika intressant idag men barnen åt som vanligt i alla fall.
Det vill säga William var klar på fem minuter medan Sanna åt väldigt långsamt och var klar först efter 40min.
William leker och pratar med morfar efter frukosten.
Sanna har uppmärksamheten på allt utom skeden med gröt som mamma försöker få i henne.
Hon gör det inte lätt för sin stackars mamma...
"Som om jag bryr mig om att kläderna blir grötiga, mamma tvättar"
Då alla var påklädda och klara var klockan redan över elva.
Men ut på promenad kom vi.
Planen var att vi skulle gå på Öppna förskolan Delfinen, men det var så fullt med barnvagnar så vi kom inte ens in genom dörren.
Dessutom skulle de stänga klockan tolv.
Så jag smet snabbt in och sa hej till de jag kände innan vi fortsatte mot apoteket och affären.
På vägen dit upptäckte jag att höger bak däck var helt tomt på luft!
Visst sjutton, glömde ju bort att vi fått punktering i förrgår och skulle ha fyllt däcket innan vi gick hemifrån!
(Den håller luften ungefär en dag så jag har nu i två dagar pumpat däcket på morgonen innan hemfärd, första dagen räddades jag av grannens cyckelpump som jag sen fick låna med mig ifall att... Tack Lotta!)
Inget att göra åt just då.
Vi bestämde oss för att gå hem till morfar och äta lunch där.
Tina skulle plugga hela dagen så det var också en av anledningarna varför pappa skulle hålla sig hemifrån.
Men hon blev nog lite glad åt avbrottet i alla fall då hon fick sina syskonbarn att busa med.
Efter att Sanna och William ätit lunch, fick de upptäcka en låda med en massa nya leksaker som Helena och morfar köpt åt dem så de skulle ha något att leka med då de kom på besök.
Men efter en stund så "gick" de på egna upptäcksfärd istället.
De busade bland annat under bordet och William gjorde tappra försök att öppna en av lådorna i tv-möbeln.
Sanna roade sig med att "head banga" golvet, och blev förvånad då det gjorde ont och då fick mamma rycka in och trösta.
Men lär hon sig av sina misstag? Nejdå, hon gör om samma sak flera gånger, hemma också...
Sedan, efter att jag och pappa också ätit lunch, var det dags för oss att lämna Tina åt sitt pluggande igen.
Men först fyllde morfar däcket med luft.
Barnen somnade innan vi lämnat deras gata och sov gott hela vägen hem.
Pappa och jag fick en trevlig promenad och pratade om ditt och datt och fast farsan har dålig syn pga gråstarr på ena ögat (han ska opereras imorn) så stannade han plötsligt och började fota.
Tog ett bra tag innan jag såg vad han sett.

Inte ofta jag sett en hackspett på så nära håll.
Den var fullt upptagen med att göra hål i trädet den satt i.
Barnen fortsatte sova då vi kom hem. Så jag och pappa satte oss i soffan och jag kopierade över bilder från deras kamera till vår nya dator.
Jepp, vi har äntligen fått (köpt) en bärbar!
Så skönt att ha en TYST dator och en som inte gör en massa dumheter...
Kommer nog ta hela hösten innan vi fört över allt från den gamla in i denna nya då vi tänkt gå igenom allt, bilder, musik, spel m.m. och rensa lite och organisera upp det lite bättre, innan vi för över det.
Men efter det så har vi en hall igen då databordet med allt vad det innebär försvinner därifrån.
Tillbaka till eftermiddagen. Min pappa och jag såg på alla 252 bilderna jag kopierat i ett bildspel. Höll på att somna där jag satt men lyckades hålla mig vaken.
Efter en fyrtio minuter så vaknade barnen, då hade de sovit i nästan två timmar!
Mellanmål och bus med morfar samt visa sina färdigheter med gåstolarna, var näst på deras program.
Sedan lagade morfar punkteringen på däcket. Bra med en händig morfar!
Ikea-kassar. De är bra till allt möjligt och hemma hos oss så agerar de tvättkassar.
Men i våras så hittade jag Ikea-kassar i miniatyr!
Så söta de är, jag var ju bara tvungen att köpa två trots min mans höjda ögonbrun som undrade vad sjutton ska vi ha dem till.
Självklart måste barnen ha en varsin blå Ikea-kasse!
William gillar sin jättemycket, som du ser.
Han leker med den väldigt ofta. Även om den egentligen är till för att bära badbyxor m.m. till babysimmet, så är den av någon anledningen tom då William får tag i den...
Ännu en dag till ända och nu sover alla i detta hushåll, tom katten, utom jag.
Bäst att göra dem sällskap i drömmarnas värld.

3 kommentarer:

mummu sa...

keneenkähän tuo sanna on tullut siinä syömisessä.ei kai vaan äitiinsä.40 min.on pieni aika.sinulla meni sellainen 2 tuntia.

Princess sa...

Skaffa en EXTERN HÅRDDISK!!! ett måste då man har en laptop om man inte vill att allt ska försvina då den kraschar. Tro mig!!!!

Familjen Sundström sa...

jepp, det har vi redan planerat att göra. Men tack för tipset ;-)