söndag 12 oktober 2014

Snabb uppdatering!

Sanna och William gör verkligen allt för att slippa sova på kvällarna.
I torsdags så efter att Janiina till slut somnat så fortsätter stortrollen än med det ena än med det andra förevändningen till varför de inte kan sova, lite "God natt Alfons Åberg" över det...
En av gångerna kommer Sanna in och säger "får jag sova bredvid Janiina? hon är så sööööt!" "jaja, så länge du inte stör henne. Jag vill inte att du väcker henne" svarar jag lite trött.
Det dröjer dock ett bra tag innan stortrollen kommit till ro och jag tar för givet att Sanna ändrat sig och klättrat upp i sin säng.
Men då jag går in som vanligt för att titta till dem innan så möts jag av denna söta syn.
Fredagen började med en begravnings gudstjänst i Odensala kyrka.
Under hela begravningen så kämpade en fjäril för att ta sig ut i frihet.
Efter begravningen hjälpte min kollega Helen fjärilen ut.
Då jag klantat till mig och lovat barnen ett besök till simhallen så blev det så att maken åkte dit ensam med alla tre trollen för första gången (vilket hade gått överförväntan bra, bara en liten incident med näsblod vad jag vet).
Detta då jag själv skulle på musikal med min mamma och en vän till henne.
Lördag var det städdag i vår samfällighet.
Hela dagen var vi ute och rensade i buskar, rensade ogräs bland stenarna, krattade löv, ansade och så släpade en hel del skräp till containern.
Barnen hjälpte till från och till efter sin förmåga.
 Men till slut ledsnade de och ville in. Jag och maken fortsatte med jobbet ute medan barnen roade sig inne, enda vi sa var ingen tv.
Några gånger kom stortrollen ut och frågade om än det ena än det andra. Då de bad om lim sa jag dock nej, de fick snällt klara sig med tejp.
Då jag kom in senare på eftermiddagen så möttes jag av en syn som bilderna inte gör rättvisa åt.
Kul hade de haft i alla fall, det fanns pappersbitar överallt, tejpen var slut och så hade de byggt en bo åt myrorna fick vi höra.
Min mor var förbi en sväng och så fick hon lite impulsivt med sig Sanna över natten då hon så gärna ville med mummu.
Jag lämnade maken och de två yngsta för kvällen för att vara med på en väns möhippa, de hade hållt på hela dagen men jag anslöt mig först till kvällen. Jag hann vara med en stund på relaxen och njuta av bubbelpoolen under bar himmel samt två olika bastun med mera innan det var dags för en fyra rätters middag.
Söndag åkte jag iväg med alla trollen till Täby för att hälsa på familjen Rydergren i deras nya hus.
M-P hade tyvärr en match mitt på dan så det skulle bli för stressig för honom att följa med, istället stannade han hemma förmiddagen och röjde lite på vår baksida.
Till lunch bjöds det på stora plättar och alla åt med god aptit.
Efter lek och bus så var det dags att lämna våra vänner och åka hemåt då vi väntade på en gäst till eftermiddagen.
M-P som kom hem från matchen åkte snart iväg igen, själv slumrade jag i soffan då jag var helt slut.
Jag väcktes av att vår gäst anlände, min syster Tina.
Barnen ville spela Twister och det ställde moster Tina upp på såklart. Såg riktigt roligt ut. Själv var jag alldeles för trött för det och tittade glatt på och så hjälpte jag till att hålla snurran.
Det blev lite andra spel också medan jag lagade middag.
Maken hann komma hem från dansen till middagsbordet också så det blev en mysig söndagsmiddag helt enkelt.
Efter att ha kramat syrran adjö blev det först snabbdusch för stortrollen innan de fick spela lite tv-spel medan lilltrollet badade. Sen var det dags att få barnen i säng varvid jag också gick och la mig.
Snart nog fick jag sällskap av både Sanna och sen maken.
Sanna var inte alls på sov humör utan pratade på ända till jag sa att nu måste mamma och pappa sova så antingen fick hon vara tyst eller gå och lägga sig i sin egen säng.
Jag tror jag somnade före henne.
// Sargit

Inga kommentarer: