fredag 20 juni 2014

Fullt hus på midsommarafton

Igår kväll/natt anlände några ur släkten från Umeå hem till oss för att fira midsommar.
Nu var u vädret så dåligt så det traditionella midsommarfirandet blev lite inställd för vår del, vi brukar ha picknick lunch vid Rosersbergs slottspark och sen dansa kring midsommarstången i Rosersberg innan grillning hos oss eller Bergmans. Men i år så blev det inte så.
På förmiddagen så spelade stortrollen på Kalle kunskap på datorn och jag och några till åkte och handlade på Maxi.
 På eftermiddagen så spelade Janiina spel med egna regler tillsammans med sin farbror P-A (Pär-Anders). Ja och så blev det såklart bus med farbror för alla tre trollen.
 Sanna och William blev upptagna av det nya legot de fick i present från Kalle som också kom och gladde oss med sitt sällskap. William byggde ihop sitt och senare rev och byggde ihop den igen några gånger. Väldigt uppskattade gåvor.
 Jag hade köpt ett nytt spel på Maxi och den måste såklart invigas under dagen, flera gånger om.
Mölkky heter den och är jätteroligt, mycket svårare än kubb men även roligare...
 Nästan alla var med och spelade.
 Till middagen (grillad, finskt korv, kyckling, fläskfile, majskolvar och grilloumi som serverades med sommarsallad alá sargit och potatisgratäng) var vi så många så att värdparet, dvs jag och maken, fick sitta i köket. Men det gjorde inget för det var ju inte så långt bort från de andra, hihii...
 Och till efterrätt så hade Tina och Helena backat en kanon god och söt midsommartårta! Mums!
 Min pappa med lilla Roy.
 Sanna frågade om hon fick ta kort med kameran och det fick hon.
Blev en hel del bilder, många faktiskt bra också. Denna bild gillade jag då det visar på hur trevligt vi hade det allihop tycker jag.
 Och så klart en busig bild på busfarbror lyckades hon med.
 Sen fortsatte jag att leka med kameran och dess inställningar och så klart måste vi föreviga alla gästerna, bara Kale som hann smita iväg hemåt innan jag började med detta då han hade ju en bit att åka då han bor i Flen.
Här ser ni barnens kusin Kimberley och faster Anna-Maria.
 Bilden på mig tog Sanna.
Ok,  barnens farbror P-A och moster Tina har rätt mycket gemensamt...
 Farmor Anci och min schnygge make.
 Vaari och Helena.
 Och självklart blev även våra troll förevigade med denna fischeye effekt.
 Det blev såklart film mys innan läggdags, det är ju trots allt fredag. Lego Batman var önskemålet från barnen.
Jag smet iväg för att nattvandra men tydligen var jag den enda som dök upp så jag fick åka hem igen.
Istället blev det filmmys i soffan med gästerna, fast jag missade över halva filmen då jag somnade, filmen var inte nog intressant antar jag.
Tack för en trevlig dag och kväll!
// Sargit

Inga kommentarer: